چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد روسای دانشگاه های افغانستان بود. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته اکتشافی نوع توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی کابل به تعداد 1457 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 304 نفر انتخاب شدند. همچنین، مدیران عالی دانشگاه های دولتی کابل و مسئولان آموزش عالی افغانستان به تعداد 42 نفر که با روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک و روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که ابزار ارزشیابی عملکرد روسای دانشگاه های افغانستان از 16 مولفه با 56 نشانگر تشکیل شده است. همچنین شاخص های برازش کای اسکوئر بهنجار یا نسبی، ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریبی، ریشه دوم میانگین مربعات باقی مانده، برازش تطبیقی و برازش افزایشی نشان می دهد، ابزار تدوین شده از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است.
The purposes of this study are to develope and validate the performance evaluation tool of the university presidents in Afghanistan. In this research، mixed method with explorative plan- tool development model was used. The statistical population of the study is including the faculty members of Kabul public universities with a population of 1457، in which 304 people were selected by stratified random sampling method and also the university senior managers and authorities of higher education of Afghanistan with a statistical population of 42 in which 20 people were selected by targeted sampling. Then semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire were used to collect the data. For analyzing the data، the thematic analysis and confirmatory factor analysis method with AMOS software were used. The results of the analysis showed that the tools for evaluating the performance of the university presidents in Afghanistan consists of 16 components with 56 indicators. Also، goodness of fit indices such as (CMIN / DF)، (RMSEA)، (RMR)، (CFI)، (IFI) showe that the designed tools have very favorable fitness.
خلاصه ماشینی:
Julie, Jean, Vincent & Eric 4.
در سال هاي اخير، به ارزشيابي عملکرد مؤسسات آموزش عالي و دانشگاه ها توجه وافري شده است ، از آن جمله ، مي توان به پژوهش آراسته و فريدون (١٣٧٨)؛ قورچيان ، جعفري و رهگذر (١٣٨٨)؛ موسيخاني، حق خواه و حسن زاده (١٣٨٨)؛ گودرزي، خسروي و عسکري (١٣٩٠)؛ يارمحمديان ، شاه طالبي، فولادوند و شاه طالبي (١٣٩٤)؛ هيگينز١ (١٩٨٩)؛ برودبنت ٢ (٢٠٠٧)؛ وانگ ٣ (٢٠١٠)؛ ژيوان ٤ (٢٠١٧) و کيرسي، تومي و جوزپه ٥ (٢٠١٧) اشاره کرد.
مباني نظري و پيشينه پژوهش در ارتباط با رهبري، مديريت و رياست دانشگاه ها مدل هاي مختلفي وجود دارد که در هرکدام از آنها موارد و نکات مختلفي، مدنظر قرار گرفته و الگوهاي مختلف مديريتي براي تعيين شاخص هاي ارزشيابي عملکرد رؤساي دانشگاه ها ارائه شده است .
Dubois, Rothwell, Stren & Kemp 3.
مرحله دوم ، کدگذاري محوري: در اين مرحله مقوله و موارد ايجاد شده در مرحله کدبندي باز به صورت يک شبکه مرتبط به هم ايجاد شد؛ ب - تجزيه وتحليل بخش کمي پژوهش : در بخش کمي براي بررسي و آزمون نشانگرهاي تشکيل دهنده مؤلفه هاي ارزشيابي عملکرد رؤساي دانشگاه ها از روش تحليل عاملي تأييدي استفاده شد.
با توجه به نتايج پژوهش ، پيشنهادهاي زير ارائه مي شود: ١- از ابزار تدوين شده در اين پژوهش براي ارزيابي عملکرد مديران و رؤساي دانشگاه هاي افغانستان استفاده شود.
Performance measurement system in Higher education institutions in England: Professionalism, managerialism and management.