چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻠﻢ - داﻧﺶ آﻣﻮز، اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ و ﺳﺎزﮔﺎری ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد 220 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ از ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ 629 ﻧﻔﺮی اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﻘﯿﺎس اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ، ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻠﻢ- داﻧﺶ آﻣﻮز، ﺳﺎزﮔﺎری ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ )EAB( و ﻣﻘﯿﺎس ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮم ﮐﻮﺗﺎه( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. داده ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار spss22 و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی آﻣﺎری ﻓﺮاواﻧﯽ، درﺻﺪ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر، ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻠﻢ- داﻧﺶ آﻣﻮز و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. اﻣﺎ ﺑﯿﻦ ﺳﺎزﮔﺎری ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﯾﺎﻓﺖ ﻧﺸﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، درﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺪرﺳﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻠﻢ- داﻧﺶ آﻣﻮز ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: کيفيت زندگي، اختلال يادگيري، احساس تعلق به مدرسه ، سازگاري هيجاني، رابطه معلم ، دانش آموز ١٦٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * مقدمه اختلال يادگيري اختصاصي يک «اختلال رشدي عصبي »١ است که منشا زيستي دارد، يعني پايه و اساس ناهنجاريهاي موجود در سطح شناختي است و نشانه هاي رفتاري اختلال از آن نشات گرفته اند.
نتايج پژوهش هاي پاکدامن و طالبي (١٣٩٣)، ميرزايي و دانشمند (١٣٩٣)، احمدي (١٣٧٤)، حکيم زاده و دراني، ابوالقاسمي و نجاتي (١٣٩٢) نشان ميدهد که هرچه کيفيت رابطه معلم با دانش آموزان بهتر باشد، عملکرد تحصيلي، احساس تعلق به مدرسه و ميزان يادگيري دانش آموزان افزايش مييابد و در عوض مشکلات تحصيلي و رواني آنان کاهش مييابد.
جدول ٢: شاخص هاي توصيفي متغيرهاي تعامل معلم -دانش آموز و کيفيت زندگي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢- فرضيه دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) بين احساس تعلق به مدرسه و کيفيت زندگي دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري رابطه وجود دارد.
١٦٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هشتم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * شاخص هاي توصيفي جدول ٣: شاخص هاي توصيفي متغير احساس تعلق به مدرسه (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣- فرضيه سوم بين سازگاري هيجاني و کيفيت زندگي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري رابطه وجود دارد.
نتايج حاکي از اين بود که بين احساس تعلق به مدرسه و تعامل معلم - دانش آموز با کيفيت زندگي در دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري رابطه وجود دارد.