چکیده:
سندرم داون اختلال ژنتیکی است که به علت ظهور یک نسخه اضافی از کروموزوم شماره 21 در سلولهای فرد مبتلا بهوجودمیآید. این افراد در طول زندگی اجتماعی خود با محدودیتهای بسیاری همچون اختلال در تولید و درک گفتمان روبرو میشوند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای ابزار روابط واژگانی، بهعنوان یکی از ابزارهای انسجام، شامل شمول معنایی، مجاز جز و کل و باهم-آیی در درک گفتمان روایی دانشآموزان عادی و دانشآموزان سندرم داون آموزشپذیر فارسیزبان براساس دیدگاه دولی و لوینسون (2000) بود. بدینمنظور، 20 دانشآموز عادی (10دختر و 10 پسر) و 20 دانشآموز سندرم داون آموزشپذیر (10 دختر و 10 پسر) بهصورت هدفمند و با روش نمونهگیری آسان یا در دسترس از مدارس عادی و مدارس کودکان استثنایی شهر کرمان در مهر ماه سال 1395 انتخاب شدند. از آنها خواسته شد تا در رابطه با موضوع "رفتن به پارک" صحبت کنند. سپس گفتمان آنها توسط یکی از پژوهشگران ضبط و ثبت شد و دادههای حاصل از آن با استفاده از نرمافزار SPSS مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تنها در درک باهمآیی میان آزمودنیها تفاوت معناداری وجود داشت اما این تفاوت در درک کلی انواع روابط واژگانی معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای ابزار روابط واژگانی، به عنوان یکی از ابزارهای انسجام ، شامل شمول معنایی، مجاز جزء و کل ، و باهم آیی در درک گفتمان روایی دانش آموزان عادی و دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسیزبان براساس دیدگاه دولی و لوینسون (٢٠٠٠) بود.
Adamson, Bakeman, Deckner & Romski 12.
Channell, McDuffie, Bullard & Abbeduto 2.
بررسیهای نگارندگان نشان داده است که تاکنون پژوهش قابل ملاحظه ای به منظور بررسی انسجام در گفتمان روایی به ویژه روابط واژگانی شامل شمول معنایی، مجاز جزء و کل ، و باهم آیی در این مبتلایان و نیز مقایسه آن ها با کودکان عادی در زبان فارسی انجام نشده است .
Favart, Potocki, Broc, Quemart, Bernicot & Olive 3.
بنابر آنچه که پیش تر عنوان گردید، با توجه به اهمیت نقش روابط واژگانی، شامل شمول معنایی، مجاز و باهم آیی، و تاثیر آن در انتقال اطلاعات گفتمان روایی به مخاطب ، و همچنین از آنجایی که افراد مبتلا به سندرم داون در درک گفتمانی و به طور خاص زبان بیانی با مشکلاتی روبه رو هستند، میتوان با ورود به مبحث گفتمان روایی و شناسایی انواع روابط واژگانی مورد نظر براساس دولی و لوینسون (٢٠٠٠) در گفتار دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر به بررسی و مقایسه آن ها با دانش آموزان عادی پرداخت .
Chamberlin منظور بررسی درک گفتمانی در قالب ابزار روابط واژگانی بر اساس دولی و لوینسون (٢٠٠٠) در گفتار دانش آموزان عادی و دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر از آنها درخواست کرد تا در رابطه با موضوع "رفتن به پارک" در حضور پژوهشگر صحبت کنند.
Lexical Cohesion and the Organization of Discourse, Language and Cognition.