چکیده:
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، موردکاوی شایستگی های اخلاقی مدیران دانشگاهی در نظام آموزش عالی بوده است.
روش: پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و با روش مطالعه موردی کیفی است. در این راستا، با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران، معاونان و روسای دانشگاهها و دانشکده های دولتی در ارتباط با پدیده «شایستگی های اخلاقی مدیران دانشگاهی» مصاحبه عمیق نیمه ساختمند به عمل آمد.
یافته ها: بر اساس یافته های به دست آمده، شبکه مضامین شایستگی های اخلاقی مدیران دانشگاهی(مضمون فراگیر)، شامل پنج بعد شایستگی های مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی و دانشی- تحلیلی(مضامین سازمان دهنده) است که هر یک نیز دارای مولفه های گوناگون(مضامین پایه) بودند.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند در سیاستگذاری انتخاب و گزینش شایسته مدیران و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و برنامه های بهسازی علمی- اخلاقی مدیران دانشگاهی، مورد توجه جدی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها: بر اساس یافتههای به دست آمده، شبکۀ مضامین شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی(مضمون فراگیر)، شامل پنج بعد شایستگیهای مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی و دانشی- تحلیلی(مضامین سازمان دهنده) است که هر یک نیز دارای مؤلفههای گوناگون(مضامین پایه) بودند.
از آنجا که بروز و ظهور رفتارهای غیراخلاقی در حوزههای مختلف آموزشی به ویژه در مدیریت این سازمانها، از مهمترین معضلات آموزشی در عصر فعلی است، سازمانهای آموزشی و به ویژه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، به لحاظ تقدس رسالت خودکه تعالی انسانهاست، بینیاز از مباحث اخلاقی نیستند و Ayer International Congress of Ethical in Education Zook Cochran Lawton Menestrel & Van Wassenhov Groves & Larocca در قبال محیط داخلی و خارجی مسئولیتهای اخلاقی دارند.
Thematic Analysis Credibility Dependability Lincoln & Guba و) یافتههای پژوهش به منظور کاوش پیرامون شایستگیهای اخلاقی مدیران دانشگاهی، از مطالعۀ موردی کیفی و برای تحلیل دادههای به دست آمده، از تحلیل مضمون و تشکیل شبکۀ مضامین استفاده شد.
نتایج یافتههای محمودی و همکاران(1391) نیز تأییدکنندۀ مضمون خدامحوری است؛ زیرا بر این باورند که شایستگی اخلاقی مدیران به معنی انطباق رفتار و کنش مدیران دانشگاه با باورهای دینی و اخلاق اسلامی، باور به حضور خداوند در همه حال، پاسخگویی به خداوند در قبال اعمال درست و نادرست و توکل به او در همه حال است.
در تأیید این مضمون، پژوهش کوکران(2009) و احمدی هدایت و همکاران(1395) حاکی از این است که یادگیری مستمر جهت به روزآوری اطلاعات شغلی مدیران، جزء شایستگیهای محوری محسوب میشود و رعایت معیارهای پژوهشی، از قبیل بالندگی علمی و به روز نگه داشتن مهارتها را برای مدیران جامعه دانشگاهی شایسته میداند."