چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی موبایلی(تلگرام) بر رفتار کاربران این شبکه ها با رویکرد دینی انجام شد.
روش: این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده و دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. در نهایت، تعداد 414 پرسشنامه با داده های معتبر به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نیز از تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: بین میزان استفاده از تلگرام و متغیرهای آسیب به روابط خانوادگی، روابط جنسی نامناسب، عدم رعایت ادب و عدم خود واقعی، رابطه معنادار مشاهده شد.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش حاکی از آن است که میزان استفاده از تلگرام بر رفتار و اخلاق اجتماعی کاربران تاثیرگذار است و این تاثیر، در ابعادی که در این پژوهش بررسی شده، تاثیر نامطلوبی است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای شهرامنیا و همکاران(1393) حاکی از آن است که بین مدتزمان عضویت، میزان مشارکت و فعالیت، واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارائهشده و اهداف و انگیزههای کاربران ترک در استفاده از شبکۀ اجتماعی فیسبوک با هویت قومی آنان رابطۀ مثبت و مستقیم وجود دارد.
با این که یافتههای پژوهش رسولزاده اقدم(1394) بین افزایش مدت زمان عضویت، میزان استفاده و مشارکت و فعالیت و انگیزۀ هدفمند کاربران در استفاده از فیسبوک، انزوای اجتماعی افراد رابطه معکوسی را نشان می دهد، اما تحقیات وی بین استفادۀ غیر هدفمند از فیسبوک(انجام بازیهای برخط و دیدن صفحات غیر اخلاقی) و انزوای اجتماعی، همبستگی مستقیم و معناداری را نشان می دهد.
دو) نتایج مربوط به بعد پذیرش شایعه با توجه به نتایج به دست آمده از آزمونهای همبستگی و سطوح معناداری آنها، وجود رابطۀ معنادار مثبت بین متغیر پذیرش شایعه با مدت زمان استفاده از تلگرام اثبات نشد.
هشت) نتایج مربوط به بعد آسیب به روابط خانودگی با توجه به نتایج به دست آمده از آزمونهای همبستگی و سطوح معناداری آنها، وجود رابطۀ معنادار مثبت بین متغیر آسیب به روابط خانوادگی با میزان استفاده از تلگرام(R=0.
- Adipour, Samad; Ghasemi, Vahid; Kianpour, Masoud; (2013); "Facebook Social Networking and National Identity of Youth;" National Studies, Volume 14, Issue 4, Pages 141 to 164 - Annisette, L.
"Interaction in the Cyberspace of Internet Social Networks and its Impact on the Religious Identity of Young People, a Case Study of Facebook and Youth in Isfahan"."