چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، نیازسنجی رئوس مطالب برنامه درسی دوره های تکمیلی علوم انسانی اسلامی برای فراهم آوردن زمینه بهبود و تقویت نظریه پردازی در اعضای هیئت علمی علوم انسانی بر اساس مبانی دینی بوده است.
روش: این پژوهش از نیازسنجی با رویکرد کیفی و از ابزار مصاحبه و نمونه گیری گلوله برفی بهره مند شده است. داده ها به منظور شناسایی رویکرد آگاهان کلیدی به علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و تعیین رئوس مطالب پیشنهادی از سوی آنان بررسی و تحلیل شدند.
یافته ها: رویکرد اغلب آگاهان کلیدی، غرب گزین بود. سرفصلهایی از سوی آنان برای فراهم آوردن زمینه نظریه پردازی عضو هیئت علمی پیشنهاد شد که کلیه سرفصلهای به دست آمده در چهار محور دین اسلام، علم و دین، علوم انسانی و نظریه و نظریه پردازی تقسیم شدند.
نتیجه گیری: اتخاذ چنین سرفصلهایی در این دوره ها می تواند تحولات قابل توجهی را ایجاد کند و عضو هیئت علمی شجاعت و اعتماد به نفس ایده پردازی در علوم انسانی را به دست می آورد. با عنایت به بهبود و تقویت نظریه پردازیبر اساس آموزه های دینی و نایل شدن به علوم انسانی اسلامی، مهم ترین دستاورد، پایان دادن به انحصارگرایی غربیان در علوم انسانی است.
Objectives: The present research aims to assess the needs of curriculum syllabus of supplementarycourses of islamichumanities in order to improve and strengthen the theorization in the academic staff members of Department of humanities based on religious foundations.
Method: This research benefited needs assessments with qualitative approach through interviews with key informants and snowball sampling. The data for two purposes (recognitionkey informants’ approach to humanities and islamic humanities and syllabus are suggested by the key informants) was analyzed.
Results: The results showed that the dominant approach to key informants was west- selected approach and syllabus suggestedfor improve and strengthen the theorization in the academic staff members that was divided All syllabus obtained into 4 major topics of Islam، science and religion، humanities، and theory and theorization.
Conclusion: The authors concluded that if so، it seems this syllabus in these courses can be taken to make significant changes. With regard to the improvement and strengthening of theorizing based on religious teachings andthe islamic human sciences، the most important achievements in the humanities is an ending point to exclusivism of the west.
خلاصه ماشینی:
فراهمسازی مطلوب این سازوکار و ایجاد بستر توانمندسازی اساتید، بدون توجه به مطالعات نیازسنجی<FootNote No="10" Text=" Needs Assessment"/> برای شناسایی و تشخیص اینکه چه محتوا، موضوعات و رئوس مطالبی<FootNote No="11" Text=" Syllabus"/> به تناسب دیدگاه آگاهان کلیدی به علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی کنونی، قابلیت بهکارگیری در این دورهها را دارند تا اعضای هیئت علمی علوم انسانی را برای نظریهپردازی در این عرصه مجهز سازند، امکانپذیر نخواهد بود؛ زیرا دستاندرکاران و افراد متخصص در این عرصه از رویکرد خاص و مؤثری برخوردارند که بر تعیین رئوس مطالب دورهها سایه افکنده و به وضعیت کنونی منجر شده است.
از این رو، این پژوهش پاسخ به دو پرسش ذیل را پیگیری میکند: الف) رویکرد هر یک از افراد متخصص در علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی متعارف چیست؟ ب) چه رئوس مطالبی برای بهکارگیری در دورههای تکمیلی علوم انسانی اسلامی پیشنهاد میشود؟ بیان این موضوع حایز اهمیت است که ارزیابی مقالات، پایاننامهها و طرحهای پژوهشی در پایگاههای متعدد علمی و پژوهشی کشور، حاکی از غفلت صورت گرفته در انجام پژوهشهایی است که بتواند ضمن اینکه به طور کلی کارایی دانش رشته برنامۀ درسی در طراحی دورههای تکمیلی علوم انسانی اسلامی را آشکار سازد، به نتایجی منجر شود که کمکرسان عضو هیئت علمی در طرح مواضع نظری خویش با عنایت به مبانی دینی باشد.
&quot;An Analysis of Barriers to Knowledge Generation in Field of the Humanities: Some Recommendations for Promoting the Capacity of Iranian Science Policy&quot;.