چکیده:
عوامل خاصی باعث شکلگیری اعتماد درون شرکتها میشوند. این پژوهش با بررسی تئوریهای درونسازمانی، درصدد بررسی عوامل شکلگیری اعتماد با رویکردی مقایسهای بین کارآفرینی خانوادگی و غیرخانوادگی است. روش پژوهش کمی و شیوه گردآوری دادهها به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شهرک سلیمان صباحی در شهرستان آران و بیدگل است که کسب و کارهای آن به تولید فرش مشغول هستند. روایی پرسشنامه با بررسی ادبیات نظری و تایید نظر خبرگان انجام شد. در هر شرکت 3 پرسشنامه کارگری و 1 پرسشنامه مربوط به صاحب شرکت توزیع و در مجموع 163 شرکت خانوادگی و 153 شرکت غیرخانوادگی بررسی شدند. تحلیلها با نرمافزار امپلاس[1] انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل نظری در نمونه کل مورد تایید قرار میگیرد و مدل مورد بررسی در دو نمونه متفاوت است، همچنین %71 از واریانس متغیر وابسته اعتماد توسط متغیرهای تحقیق در نمونه کل تبیین میشود.
Different factors can develop trust in firms. Considering intra-organizational theories in this field، the research investigates the factors with a comparative approach between family and non-family firms. The research uses survey methods. Research census is family and non-family firms in Soleyman Sabahi Industrial City Town. According to poll، all active family and non-family firms were interviewed. 3 laborer questionnaires and 1 firm owner questionnaire were distributed in each firm. Totally، 163 family and 153 non-family firms were investigated. Multi group analysis was done by Mplus software. Total sample analysis provided an adequate fit to the data; there is significant difference among groups for the theoretical model. Also rate of trust explanation in family firms is 71 percent.
خلاصه ماشینی:
به طور کلی اعتماد تعهد و ازخودگذشتگی کارگران و کارمندان را افزایش می دهد و باعث شکل گیری رفتار مباشرتی می شود که ویژگی های بسیار مهم و مثبتی برای سازمان دارد.
نتایج تحقیقات تجربی نشان می دهند که رفتار </رجوع شود به تصویر صفحه> قابل اعتماد در شرکت های خانوادگی بیشتر است (با در نظر گرفتن کارایی ، دگرخواهی و صداقت ).
Relational Trust 7.
Cognitive-based Trust 18.
Affect-based Trust 19.
S. Bidgoli, Trust in family businesses: A more comprehensive empirical review.
Malhotra, Foundations of organizational trust: What matters to different stakeholders?
salmani, The Effect of Trust in the Performance of Family Businesses.
, Stakeholder trust in family businesses.
B. Bunker, Developing and maintaining trust in work relationships.
Trust in organizations: Frontiers of theory and research, 1996.
J. , Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations.
L. Collett, Fragile and resilient trust: Risk and uncertainty in negotiated and reciprocal exchange.
D. Schoorman, An integrative model of organizational trust.
, Managers as initiators of trust: An exchange relationship framework for understanding managerial trustworthy behavior.
T. Green, Consumer loyalty to family versus non-family business: The roles of store image, trust and satisfaction.
A. Whetten, Family firms and social responsibility: Preliminary evidence from the S&amp;P 500.
, Experiencing family business creation: Differences between founders, nonfamily managers, and founders of nonfamily firms.
, Governance and trust in family firms: An introduction.
A. , Gaining and/or maintaining employee trust within service organizations.