چکیده:
نظر به اهمیت فناوری در صنایع دفاعی و تاثیر آن در اقتدار و امنیت کشور، اکتساب فناوری در این صنایع، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، مبادله فناوری میان صنایع و سازمانهای دفاعی جایگاه ویژهای دارد و فنبازار دفاعی، ابزار مهمی برای اکتساب فناوری در این بنگاهها بهحساب میآید. جامعة آماری در این پژوهش، شامل خبرگان کلیدی در بخش دفاع است. شیوه نمونهگیری در این پژوهش، تمامشماری است. برای تحلیل دادههای پژوهش، از دو نرمافزار لیزرل و پی ال اس استفاده شده است که هر دو مبتنی بر روش مدلسازی معادلات ساختاری هستند. که در این میان از لیزرل برای تحلیل عاملی تأییدی و از نرمافزار پی ال اس، برای سنجش ارتباط میان متغیرهای مستقل با متغیر وابسته و استخراج راهبردهای اساسی موفقیت در فن بازار، استفاده شده است. براساس تحلیل محتوای مصاحبه با گروهی از خبرگان دفاعی، این نتیجه بهدست آمد که فعالیتهای فن بازار دفاعی در کشور، موفق نبوده و اساساً موفقیت فن بازار دفاعی تحت تأثیر عوامل طرف عرضه، عوامل طرف تقاضا، عوامل محیطی (خارجی) و سازوکارهای داخلی فن بازار قرار دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که فرهنگ و گفتمانسازی؛ تعمیق و گسترش نوآوری دفاعی؛ تعاملات و دیپلماسی دفاعی؛ دانش و یادگیری سازمانی؛ توسعة نهادافزار و اشراف اطلاعاتی از راهبردهای اساسی برای موفقیت فن بازار هستند.
خلاصه ماشینی:
با بررسی موارد مختلف و موفق فنبازارهای دنیا (مثلا آمریکا، آلمان، انگلیس، چین و ژاپن) میتوان دریافت که فنبازارها در این کشورها دارای یک سامانة انتقال فناوری جامع و یکپارچه و مبتنی بر یک الگو و چارچوب نظامند و مشخص هستند که بر اساس آن، مبادله فناوری بین تامینکننده و متقاضی فناوری، بهصورت نظاممند و از طریق تمامی فرآیندهای مبادلات داخلی و خارجی، صورت میگیرد [20].
بنابراین، میتوان اینگونه جمعبندی کرد که ویژگیهای عمدة فنبازار دفاعی این کشورها عبارت از: عرضه و تقاضای فناوری ساختارمند، سازوکارها و ساختارهای رسمی در فن بازار فاعی و ملی و میزان تاثیر آنها بر همدیگر است.
از آنجا که طبق نظر استیگلر، در صنایع در حال رشد، تجزیه عمودی<FootNote No="32" Text="Vertical disintegration"/> اتفاق میافتد و در زمینه مبادله، دارایی فکری و دانش فنی نیز رشد قابل توجهی روی داده است، پس میتوان گفت که در این صنعت در حال رشد، شرایط کسب وکار برای ظهور شرکتهای تخصصی فراهم گردیده است [25].
از سوی دیگر، با توجه به ادبیات موضوع، عملکرد و در نتیجه موفقیت فنبازارها و بهطورکلی &quot;نهادهای میانجی بازاریابی فناوری&quot; (TMI<FootNote No="34" Text="TMI: Technology Marketing Intermediaries"/>ها) تحت تأثیر &quot;عوامل طرف عرضه&quot; و &quot;عوامل طرف تقاضا&quot; قرار دارد [18، 14 و 3].