چکیده:
در دنیای پرتحول و شدیداً رقابتی امروز، کسب و کارها راهی جز کسب مزیت رقابتی برای بقایشان ندارند. مطالعات مختلف حوزه مدیریت راهبردی نشان میدهد که یکی از مهمترین قابلیتهای سازمانی که منجر به ایجاد برتری رقابتی پایدار در عرصه کسب و کار میشود، قابلیت نوآوری است. از اینرو، یافتن ساز و کاری برای تعمیق و استقرار قابلیت نوآوری در سازمان، مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بر این قابلیت مهم است. این تحقیق، ضمن مطالعه مبانی و ادبیات علمی این حوزه، دریافته است که قابلیت نوآوری به قابلیتهای دیگری در سازمان وابسته است که بستر شکلگیری آن را ایجاد میکنند. قابلیت عملیاتی، قابلیت انسانی و قابلیت ساختاری، سه قابلیت مهمی هستند که در شکلگیری قابلیت نوآوری در سازمان بیشترین ایفای نقش را برعهده دارند. این ضمن تایید رابطه مستقیم میان قابلیت نوآوری و این سه قابلیت، مولفههای موثر بر هر یک از این قابلیتها را استخراج نموده است تا نشان دهد که مدل نهایی قابلیت نوآوری در سازمان به سه بُعد و نُه مولفه و بیست و دو شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین این شاخصها در پنجاه و پنج شرکت بزرگ و فعال در صنعت مواد غذایی مورد پیمایش قرار گرفته تا بدین وسیله میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخصها در صنعت مذکور به وسیله روش معادلات ساختاری سنجیده شود.
خلاصه ماشینی:
بهعبارت دیگر، این پژوهش بهدنبال پاسخ این سوال است که قابلیت نوآوری در سطح سازمانها و شرکتهای فعال صنعت مواد غذایی چگونه شکل میگیرد؟ این عوامل چه هستند؟ روابط متقابل هر یک از این عوامل بر یکدیگر چگونه است؟ و تاثیر هر یک از این عوامل بر قابلیت نوآوری به چه میزان است؟ مبانی نظری و پیشینه پژوهش قابلیتهای سازمانی: قابلیتهای سازمانی مبتنی بر تئوری منبع محور عرضه و ارزیابی میشود و هنگامی که تیس و همکارانش، مقالهای را با عنوان قابلیتهای پویا در سال 1997 منتشر کردند، بهسرعت در فضای مدیریت راهبردی انتشار یافت و جریان مهمی را در این حوزه به حرکت درآورد [7].
قابلیت<FootNote No="56" Text=" Capability"/> نوآوری<FootNote No="57" Text=" Innovation"/>: نوآوری فرآیندی است در طی آن قابلیتها باید تجدید و تقویت شوند، تقسیم منابع تغییر یابند، سازماندهی مورد تجدید نظر قرار گیرد و راهبرد مجددا ارزیابی شود [5].
<رجوع شود به تصویر صفحه> پس از اتمام مراحل دلفی و توافق نظری بر عوامل اثرگذار بر توسعه قابلیت نوآوری در سطح سازمان، این پژوهش بهمنظور یافتن میزان اثرگذاری عوامل و روابط حاکم بر آنها، پرسشنامهای متشکل از مولفهها و شاخصهای مورد بررسی پژوهش، در شرکتهای بزرگ و فعال در صنعت مواد غذایی که تعدادشان 55 شرکت بود، خطاب به مدیران عامل این شرکتها توزیع نمود.
دیگر اینکه، تحقیق و توسعه و استفاده از فنآوری جدید، نقش مؤثری بر توسعه قابلیت نوآوری در صنعت مواد غذایی دارد البته این مهم برای شرکتهایی که تولید ایدههای نوآورانه اهتمام دارند حائز اهمیت است.
Dynamic Capabilities and Strategic Management: Organizing for Innovation and Growth.