چکیده:
با تشدید رقابت و شتاب گرفتن سرعت تحولات، دوسوتوانی سازمانی عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار داده و بهوسیله تلاش همزمان سازمانها در بهرهبرداری و اکتشاف از فرصتهای موجود، در محیطهای پویا بهدست میآید. دوسوتوانی سازمانی بهعنوان توانایی برای همترازی و موفقیت در مدیریت تقاضاهای تجاری امروز و همزمان با آن، سازگاری با تغییرات محیطی، مطرح است. در این مقاله، تاثیر ابعاد دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد در صنایع تولیدی و خدماتی بررسی شده است و همچنین نقش تعدیلگری پویاییهای محیطی در رابطه بین ابعاد دوسوتوانی سازمانی و عملکرد در این دو صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای پژوهش، در بخش تولید از شرکتهای تولیدی شهر صنعتی رشت و در بخش خدمات از فروشگاههای خرده فروشی شهر رشت گردآوری شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است که اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشان میدهند که در صنایع تولیدی و خدمات خردهفروشی، ابعاد دوسوتوانی سازمانی بر روی عملکرد تاثیرگذار هستند و پویاییهای محیطی در رابطه بین ابعاد دوسوتوانی سازمانی و عملکرد در شرکتهای تولیدی، نمی تواند نقش تعدیلگر را ایفا کند، اما رابـطه بین بعد اکتشاف و عملکرد را در شرکتهای خردهفروشی تعدیل می-کند.
خلاصه ماشینی:
مطالعه ای تطبیقی در سنجش نقش دوسوتوانی سازمانی در عملکرد بنگاههای تولیدی و خدماتی ( تاریخ دریافت : ٩٤/٠٧/٠٥ تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/١٢/٢٨ ) یعقوب ممبینی ١ *، محمود مرادی ٢ ، مصطفی ابراهیم پور 3 چکیده با تشدید رقابت و شتاب گرفتن سرعت تحولات، دوسوتوانی سازمانی عملکرد شرکت را تحت تاثیر قرار داده و به وسیله تلاش همزمان سازمانها در بهرهبرداری و اکتشاف از فرصت های موجود، در محیط های پویا به دست میآید.
یافته های پژوهش ، نشان میدهند که در صنایع تولیدی و خدمات خردهفروشی، ابعاد دوسوتوانی سازمانی بر روی عملکرد تاثیرگذار هستند و پویاییهای محیطی در رابطـه بـین ابعـاد دوسـوتوانی سـازمانی و عملکـرد در شرکت های تولیدی، نمی تواند نقش تعدیل گر را ایفا کند، اما رابـطه بین بعد اکتشاف و عملکرد را در شرکت های خردهفروشـی تعـدیل میکند.
١ - Environme ntal Dyna mic s ٢ - Organizational Ambidexterity در بازارهای پویا، شرکت ها نیاز دارند که علاوه بر بهرهبرداری از منابع موجود، به طور مستمر فرصت های جدید را جستجو کنند (اکتشاف)، زیرا مدت زمان در اختیار داشتن یک مزیت رقابتی بسیار نامشخص است و این موضوع یک نیاز ثابتی از دوسوتوانی را در محیط های پویا افزایش میدهد [٣٤].
در این راستا، انجام پژوهش در زمینه استفاده از امکانات موجود و کشف فرصت های جدید (دوسوتوانی سازمانی) برای بقا، رقابت پذیری و تبدیل شدن به شرکتی با عملکرد برتر در صنعت تولید و خدمات با در نظر داشتن نقش تعدیل گر پویاییهای محیطی بیش از پیش احساس میشود.