چکیده:
یکی از شایعترین اختلالهای یادگیری در بین دانشآموزان، اختلال املاء میباشد که یک سوم از تمام اختلالهای یادگیری را به خود اختصاص داده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف معرفی راهبردهای آموزشی برای بهبود اختلال یادگیری املا در دانشآموزان انجام شد. آشنایی معلمان با چنین راهبردهایی میتواند آنها را در جهت برطرف کردن موانع، مشکلات و معضلات تحقّق اهداف آموزشی این درس یاری نماید. عوامل ژنتیکی، فعالیت مغز و اعصاب، دشواریهای مربوط به خط فارسی، عوامل فرهنگی و خانوادگی، عوامل مربوط به ضعف در خواندن و عوامل آموزشی و تربیتی مهمترین عوامل سببساز اختلال یادگیری املا هستند که میتوان با کاربست راهبردهایی مانند یادیارها، چندحسی، ادراک و حافظه، آموزش مستقیم، آگاهی واجشناختی و آموزش ترکیبی به بهبود و کاهش آنها کمک کرد.
One of the most common learning disabilities among students is dyslexic disorder، which accounts for one third of all learning disabilities. Therefore، the present study aimed to introduce educational strategies to improve spelling learning disorder in students. Teachers' familiarity with such strategies can help them to overcome obstacles، problems، and difficulties in realizing the educational goals of this lesson. Genetic factors، neurological activity، difficulties related to Persian line، cultural and family factors، factors related to weakness in reading and educational and educational factors are the most important causes of spelling learning disorder that can be Applying strategies such as jurors، sensory senses، perceptions and memory، direct teaching، phonological awareness، and combination training helped to improve and diminish them.