چکیده:
خواندن از مهارتهای مورد تاکید در تمامی نظامهای تعلیم و تربیت است، چرا که پیشرفت در خواندن، رشد سایر حیطههای سوادآموزی را در پی دارد. هرچند هدف اصلی خواندن درک مطلب است؛ اما روانخوانی پیشنیاز اصلی درک خواندن می باشد. هدف این مقاله بررسی تعاریف و عوامل موثر بر روانخوانی می باشد. خواندن بهعنوان فعالیت شناختی توصیف و تفسیر علائم چاپی، شامل فرایندی پیچیده است که کیفیت آن در دستاوردهای خواندن تاثیر مستقیم دارد. عدم رشد روانخوانی میتواند از مشکلات جدی در دانشآموزان باشد که به علت نبود مشخصههای ظاهری مشکل، شناسایی و گاه پذیرفتن آن برای والدین و متصدیان تعلیم و تربیت دشوار و زمانبر است. عوامل گوناگونی از قبیل مشخصههای فردی خواننده، ویژگیهای تکلیف و برنامههای آموزشی در رشد روانخوانی تاثیرگذار هستند. بنابراین ارتقای مهارت روانخوانی با در نظر گرفتن ویژگیهای فردی خواننده، ویژگیهای تکلیف و محیط آموزشی مطالعه، ممکن خواهد بود.
Reading is one of the core competencies of all educational systems، as reading growth increases other areas of literacy. Although the result of reading in reading comprehension is crystallized، the main prerequisite for reading comprehension is reading fluency. The purpose of this article is to study the definitions and related factors of reading fluency. Reading as cognitive activity Describing and interpreting the print symptoms involves a complex process whose quality has a direct impact on reading achievements. The lack of reading fluency development can be a serious issue for students، due to lack of apparent characteristics of the problem، identifying and sometimes accepting it for parents and educators is costly and time-consuming. Several factors are involved in the development of reading fluency because of the individual characteristics of the reader، the characteristics of the subject and the educational programs involved. Thus، regardless of the characteristics of the reader، the assignment، the educational environment for studying and promoting the subject is not feasible.