چکیده:
ازعلایم شایع گزارش شده دربیماران بااختلال حرکت از قبیل پارکینسون،مشکلات حافظه و یادگیری است. نقش تمرین در بهبود علایم حرکتی بیماری پارکینسون مشخص گردیده است. لذا، هدف مطالعه حاضر مقایسه آثار شدت فعالیت ورزشی بر یادگیری، حافظه فضایی و رفتار اضطرابی در رت های مبتلا به اختلال حرکت میباشد. در این مطالعه تجربی 24 سر رت نر، به صورت تصادفی در 5 گروه شامل: کنترل سالم، کنترل پارکینسونی، تمرین پارکینسونی (با شدت کم، متوسط و زیاد) تقسیم شدند. ایجاد مدل پارکینسونی با تزریق داخل مغزی6-هیدروکسی دوپامین) صورت گرفت. جهت ارزیابی یادگیری و حافظه فضایی از آزمون ماز آبی موریس استفاده شد، شمارش تعداد گرومینگ به عنوان شاخصی از رفتار اضطرابی در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری(05/0.P<)انجام گردید. تزریق 6-هیدروکسی دوپامین باعث افزایش مدت زمان یافتن سکو و تخریب حافظه فضایی گردید(05/0.P<).اگر چه هر سه نوع تمرین توانست حافظه فضایی کاهش یافته در رتهای پارکینسونی را به طور معنی داری افزایش دهد (05/0. (P<،اماتمرین با شدت بالا، بیشترین تاثیر را در افزایش یادگیری و حافظه فضایی نشان داد، (05/0. (P<، و تفاوت معناداری بین گروه تمرین تمرین با شدت بالا و پایین دیده شد (05/0. (P<،این تفاوت بین گروه تمرین با شدت متوسط و پایین در اکثر متغیرها معنادار نبود (05/0<P).شدت های متفاوت تمرین خصوصاتمرین با شدت بالا قادر است پارامترهای حافظه فضایی همچون مدت زمان یافتن سکو و مسافت طی شده برای یافتن سکو را در رت های پارکینسونی بهبود بخشدوموجب تسهیل فرایندهای یادگیری و حافظه گردد.
خلاصه ماشینی:
تزریق ٦-هیدروکسی دوپامین موجب افزایش مدت زمان یافتن سکو و تخریب حافظۀ فضایی شد (٠٠٥>P)، اگرچه هر سه نوع تمرین حافظۀ فضایی کاهش یافته در رت های پارکینسونی را به طور معناداری افزایش داد (٠٠٥>P)، تمرین با شدت بالا، بیشترین تأثیر را در افزایش یادگیری و حافظۀ فضایی نشان داد (٠٠٥>P)، و تفاوت معناداری بین گروه تمرین با شدت بالا و پایین دیده شد (٠٠٥>P)، این تفاوت بین گروه تمرین با شدت متوسط و پایین در بیشتر متغیرها معنادار نبود (٠٠٥ واژه های کلیدی حافظۀ فضایی ، رفتار اضطرابی ، شدت تمرین ، یادگیری .
نتايج آزمون تعقيبي توکي نشان داد که بين گروه کنترل سالم با همة گروه ها تفاوت معناداري وجود دارد (٠٠٠١=P)، همچنين بين گروه کنترل پارکينسون با ساير گروه ها تفاوت معنادار است (٠٠٥>P).
نتايج آزمون تعقيبي توکي نشان داد که بين گروه کنترل سالم با همة گروه ها تفاوت معناداري وجود دارد (٠٠٠١=P)، همچنين بين گروه کنترل پارکينسون با ساير گروه ها تفاوت معنادار است .
Effects of Voluntary Exercise on Motor Function in Parkinson's disease Model of Rats.
Comparison of voluntary and forced exercise effects on motor behavior in 6-hydroxydopamine-lesion rat model of Parkinson’s disease.
Pharmacological blockade of TRPV1 receptors modulates the effects of 6- OHDA on motor and cognitive functions in a rat model of Parkinson's disease.
Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran (Received: 2017/12/1;Accepted: 2018/4/25) Abstract The aim of this study was to compare the effects of exercise intensity on learning, spatial memory and anxiety behavior in rats with movement disorder.