چکیده:
افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی، باعث شده تا آنها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت باشند. یادگیری سازمانی، یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمانهای کنونی به شمار می آید. مقاله حاضر، درصدد بررسی یادگیری سازمانی در یک شرکت صنعتی است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه ی یادگیری سازمانی بر اساس الگوی مارکواد، جمعآوری شده است. جامعه ی مورد مطالعه ی این تحقیق را همه ی کارشناسان شرکت مزبور تشکیل میدهند که براساس روش نمونهگیری جدول مورگان، حجم نمونه 284 نفر تعیین شد. در تحقیق حاضر، پس از جمعآوری دادههای مورد نیاز، شکاف بین ادراکات و انتظارات کارشناسان از مولفههای یادگیری سازمانی مشخص شد. سپس براساس ترسیم ماتریس اهمیت ـ عملکرد، شاخصهای بحرانی یادگیری در سازمان تعیین شدند. نتایج تحقیق نشان می دهند که مهم ترین شاخصهای بحرانی یادگیری سازمانی در شرکت، شیوه های تسهیم دانش، انجام کار گروهی، مکانیزم های انگیزشی و پاداش، ایفای نقش تسهیلگری توسط مدیران، آموزش مهارتهای تفکرسیستمی، خلاقیت، نوآوری و تجربه کردن در کارکنان است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهند که مهم ترین شاخص های بحرانی یادگیری سازمانی در شرکت ، شیوه های تسهیم دانش ، انجام کار گروهی ، مکانیزم های انگیزشی و پاداش ، ایفای نقش تسهیل گری توسط مدیران ، آموزش مهارت های تفکرسیستمی، خلاقیت ، نوآوری و تجربه کردن در کارکنان است .
از آن جا که سازمان صنایع هوایی درخصوص فرآیندها و نظام های مدیریتی ، سرمایه گذاریهای خوبی انجام داده است ، به نظر می رسد که در این راستا شناسایی وضعیت موجود و اهمیت مولفه های یادگیری در سازمان ، می تواند در مسیر تعالی و تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده مثمرثمر واقع شود.
این نقشه برای امتیازهای نسبی شاخص های یادگیری سازمانی در شکل (١)، نشان داده شده است .
همچنین ترسیم ماتریس اهمیت - عملکرد براساس امتیازات نسبی شاخص ها، بیان گر این مطلب بود که مهم ترین نقصان و کمبود صنایع و مراکز داخلی شرکت در مبحث یادگیری سازمانی به ترتیب اولویت به صورت زیر است : تسهیم دانش انجام کار گروهی مکانیزم های انگیزشی و پاداش آموزش مهارت های تفکر، خلاقیت ، نوآوری و تجربه کردن در کارکنان ایفای نقش تسهیل گری توسط مدیران بر این اساس ، برنامه ریزی برای تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده باید براساس اولویت های تعیین شده صورت پذیرد.
S. , )2005(,“The role of middle leaders in fostering organizational learning in a State cooperative extension service”, ]Dissertation Abstract Ed. D[, University of Missouri- Columbia.
, )2006(, “The Learning Organization : a meta – analysis of themes in literature”, School of Business, The University of New South Wales at the Australian, Vol. 13, No. 2, PP.