چکیده:
در ادبیات نوآوری، موضوع اتخاذ راهبردهای مختلف نوآوری به اینجا رسیده است که استفاده توأم از نوآوری محصول و فرآیند لازم است. ساز و کار این هماهنگی و انواع هر یک از این نوآوریها موضوع این مقاله است. هدف این مقاله، ارائه الگوی هماهنگی نوآوریهای محصول و فرآیند برای نیل به عملکرد برتر سازمانی است. بدین منظور، پس از ارائه چارچوب نظری پیشنهادی حاصل از مطالعه ادبیات موضوع، الگوی پیشنهادی در یک جامعه آماری متشکل از صنایع با فناوری بالا آزمون شده است. بدین صورت که با تعییین الگوی نوآوری محصول و فرآیند در هر واحد تحلیل، عملکرد واحدهای هماهنگ با الگوی پیشنهادی با واحدهای ناهماهنگ با این الگو مقایسه گردیده و مشاهده شده است که واحدهای هماهنگ، دارای عملکرد بهتری از واحدهای ناهماهنگ میباشند. در نهایت یک مدل رگرسیونی برای عملکرد به صورت تابعی از هماهنگی ارائه شده و در نهایت، نتایج نظری و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی بیان گردیده است.
خلاصه ماشینی:
از همین رو فرضیه اصلی این تحقیق از این قرار است : هماهنگی راهبردهای نوآوری محصول و فرآیند (طبق مدل این تحقیق ) با یکدیگر و براساس چارچوب ارزشهای رقیب باعث عملکرد بهتر سازمانی می شود.
1- Cameron 5- Parker and Bradley 2- Spreitzer 3- Panayotopoulou 4- Hooijberg ٢-٢ ارائه مدل مفهومی تحقیق با توجه به مفاهیم فوق الذکر، می توان مدل مفهومی تحقیق برای هماهنگی بین راهبردهای نوآوری حاصل از گونه شناسی براساس CVF با راهبردهای سازمانی مربوطه را اینگونه ترسیم نمود: (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس این مدل ، انتخاب راهبرد نوآوری محصول به همراه راهبرد نوآوری فرایند چنانچه با هماهنگی با مدل چارچوب ارزشهای رقیب صورت گیرد به عملکرد بهتر سازمانی منجر می گردد.
(1380 ٣-٢ متغیرهای تحقیق متغیرهای این تحقیق شامل عملکرد سازمانها (نمره EFQM) به عنوان متغیر کمی ، و نوع الگوی راهبردی شرکت بر اساس چارچوب ارزشهای رقیب (براساس نمره کانون توجه و میزان کنترل )، نوع راهبرد نوآوری محصول و نوع راهبرد نوآوری فرآیند به عنوان متغیرهای کیفی می باشد.
٤-٤ آزمونهای استنباطی فرضیات تحقیق ابتدا آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت آزمون نرمال بودن متغیر وابسته (عملکرد)، وسپس آزمون سه فرضیه تحقیق براساس مقایسه بین میانگین ها انجام می شود و در نهایت ، با تأیید وجود رابطه مستقیم و معنادار بین نمره عملکرد سازمانها با میزان هماهنگی آنها، نمره عملکرد را تابعی از سه هماهنگی فوق الذکر فرض شده است و با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره ، مدل تبعیت عملکرد از سه نوع هماهنگی با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داده می شود.
براساس الگوی هماهنگی ارائه شده در این تحقیق ، شرکتهایی که راهبرد نوآوری محصول تدریجی را دنبال می کنند، لازم است نوآوری در فعالیتهای پشتیبان را در اولویت نوآوری های فرآیند خود قرار دهند.