چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی بر دشواری تنظیم هیجانی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبریز انجام شد. تحقیق حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون با – گروه کنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز بود. از بین جامعه آماری نمونه ای به تعداد 30 نفر ( 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل ) انتخاب شد. بدین صورت که به صورت خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموز دختر مدارس ناحیه 1 تبریز یکی از مدارس انتخاب و از بین 4 کلاس مذکور 30 نفر از آنان که نمره بالا در مقیاس دشواری تنظیم هیجانی و نمره پایین در مقیاس خودکارامدی داشتند، بعنوان نمونه انتخاب
شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و روئمر ( 2004 ) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز بود. پس از بررسی مفروضه ها از آزمون تحلیل کوواریانس(ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش واقعیت درمانی گروهی، دشواری تنظیم هیجانی را کاهش و خودکارآمدی دانش آموزان دختر را افزایش می دهد. نتایج نشان داد با توجه به سطح معناداری و مجذور اتای دشواری تنظیم هیجان که به ترتیب0/001و 0/66 می باشد و همچنین با توجه به سطح معناداری مجذور اتای خودکارآمدی به ترتیب 0/001و/35 می باشد
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير آموزش واقعيت درماني گروهي بر دشواري تنظيم هيجاني و خودکارآمدي دانش آموزان دختر دوره دوم نسرين راخ کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي N.
com چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش واقعيت درماني گروهي بر دشواري تنظيم هيجاني و خودکارآمدي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبريز انجام شد.
نتايج نشان داد آموزش واقعيت درماني گروهي ، دشواري تنظيم هيجاني را کاهش و خودکارآمدي دانش آموزان دختر را افزايش مي دهد.
Coutinho, Ribeiro, Ferreirinha, Dias 9.
خودکارآمدي نيز مانند عزت نفس يکـي از مؤلفـه هايي است که ميتواند زندگي نوجوانان را به ويژه در زمينه پيشرفت تحصيلي تحت تاثير قـرار دهـد، چنانچـه براتـي بختيـاري (١٣٧٥) در پژوهش خود نشان مي دهد که بين خودکارآمدي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان همبستگي مثبت وجـود دارد.
نگاره ي طرح آزمايشي پژوهش به شکل زير است : گروه ها پس آزمون متغير مستقل پيش آزمون گروه آزمايش T2 آموزش واقعيت درماني T1 گروه کنترل T2 - T1 جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري : جامعه آماري تحقيق حاضر دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبريز است .
بحث و تبيين : آموزش واقعيت درماني به شيوه گروهي، دشواري تنظيم هيجاني دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه را کاهش مي دهد.
بنابراين نتايج نشان داد آموزش واقعيت درماني به شيوه گروهي، دشواري تنظيم هيجاني را کاهش ميدهد.