چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی فردی در رابطه میان خوشبینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش معلمان زن مناطق آموزش و پرورش شهر کرج بوده اند که از میان آنها تعداد 113 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. دادهها با تکمیل پرسشنامه خوشبینی تحصیلی معلم بییرد و همکاران (2010) و پرسشنامه رفتار شهروندی فردی شوابسکی (2014) گردآوری شده اند. پیشرفت تحصیلی براساس نمرات دروس ریاضی و علوم دانش آموزان پایه سوم راهنمایی در سال تحصیلی 94-1393 مورد اندازهگیری قرار گرفت. پس از بررسی پایایی، روایی سازه پرسشنامه و الگوی اندازهگیری از طریق تحلیل عامل تاییدی تایید شده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و پس از آن در بخش الگوی معادله ساختاری اثرات مستقیم و غیر مستقیم خوشبینی تحصیلی معلم و متغیر میانجی بر پیشرفت تحصیلی در قالب الگوی مفروض تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان داد که در الگوی مفروض، خوشبینی تحصیلی به صورت غیرمستقیم از طریق رفتار شهروندی فردی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد و همچنین رفتار شهروندی فردی اثر مستقیم و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی رفتار شهروندی فردی در رابطه بین خوش بینی تحصیلی معلم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است .
هوی و همکاران (٢٠٠٦)، برای نخستین بار سازه خوش بینی تحصیلی را که متشکل از کارآمدی ١ معلمان ، اعتماد٢ کادر آموزشی و معلمان به والدین و دانش آموزان و تأکید تحصیلی ٣ جمعی است ، در سطح مدرسه معرفی کردند و نشان دادند که میزان بسیار زیادی از پیشرفت تحصیلی به واسطه متغیر خوش بینی تحصیلی تبیین میشود.
Licata & Harper معلم به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثر میگذارد.
Jurewicz (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١: چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس بررسی ادبیات پژوهشی و مدل مفهومی ترسیم شده فرضیه های پژوهش عبارت اند از: خوش بینی تحصیلی تأثیر مستقیم و معنادار بر رفتار شهروندی فردی معلمان دارد.
بحث و نتیجه گیری در این مطالعه نقش میانجی رفتار شهروندی فردی در رابطه میان خوش بینی تحصیلی معلم و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته است .
همچنین این یافته همسو با مطالعه واگنر٣ و دیپائولا(٢٠١١)، گوورجین ٤(٢٠١٣) و عسگری و فتوت (١٣٩٣) است و نشان میدهد که رابطه ای قوی میان خوش بینی تحصیلی و رفتار شهروندی معلمان وجود دارد.
سرانجام اینکه یافته های این پژوهش نشان دادند که خوش بینی تحصیلی معلمان میتواند از طریق رفتار شهروندی فردی آنها بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بگذارد.
Academic optimism, organizational citizenship behaviors, and student achievement at charter schools.
Academic optimism of high school teachers: Its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement.