چکیده:
در دهه اخیر اجرای ارزشیابی توصیفی، به منزله تغییری چشمگیر در نظام آموزشی، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات بسیاری به منظور ارزیابی موفقیت این طرح نوین انجام گرفته و نتایج متنوع و گاه متضادی در این زمینه گزارش شده است. فراتحلیل حاضر برای دستیابی به نتیجه ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر سه بازده اساسی یادگیری یعنی بازدههای شناختی، عاطفی و اجتماعی انجام گرفته است. جامعه مورد نظر، همه پژوهشهای انجام گرفته از سال 1382 تاکنون است که تاثیر ارزشیابی توصیفی را بر عملکرد دانش آموزان با شاخصهای مختلف سنجیده اند و در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس اند. پس از ارزیابی پژوهشها براساس معیارهای ورود و خروج، 52 پژوهش انتخاب و با نرمافزارهای CMA2 و SPSS تحلیل شدند. با انجام تحلیل حساسیت به منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 21 اندازه اثر نامتقارن، از مجموع 135 اندازه اثر به دست آمده، حذف و مقادیر اندازه اثر ترکیبی برای 114 اندازه اثر باقیمانده در مدلهای ثابت و تصادفی به ترتیب 558/0 و 505/0 محاسبه شد. معناداری هر دو اندازه اثر حاکی از تایید اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر بازدههای یادگیری است که براساس ملاک کوهن، میزان این تاثیر در هر سه بازده یادگیری متوسط است و از این میان اندازه اثر مربوط به بازده شناختی بیشترین مقدار و بازده عاطفی کمترین مقدار را داراست. همچنین نتایج تحلیل واریانس حاکی از وجود تفاوت معنادار میان اندازه اثر بازده شناختی و عاطفی و بازده شناختی و اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف پژوهش حاضر، ترکیب یافته های پژوهشهای انجام شده درباره ارزیابی اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر بازده های یادگیری به منظور دستیابی به نتایج واحد و برآورد دقیق اندازه اثر و همچنین مقایسه میزان این تأثیر بر بازده های گوناگون شناختی، عاطفی و اجتماعی است .
برای انتخاب نمونه چند ملاک ورود و خروج در نظر گرفته شده که عبارت اند از: ورود پژوهشهایی که به منظور بررسی کمی اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر بازده های یادگیری، عملکرد دانش آموزان را در زمینه های بازده های شناختی (با شاخصهای پیشرفت تحصیلی، خلاقیت ، خود-تنظیمی و ...
این در حالی است که طبق گزارش پژوهشی خوش خلق و شریفی (١٣٨٥)، طرح ارزشیابی توصیفی پس از گذشت سه سال از اجرای آزمایشی آن در تأمین دومین هدف مصوب کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش یعنی ارتقای سطح بهداشت روان دانش آموزان موفق و در بسیاری از موارد مانند کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی ناموفق بوده است .
٣. در نهایت ، برای قضاوت صحیح درباره اثربخشی و موفقیت ارزشیابی توصیفی پیشنهاد میشود پژوهشگران از روشهای تحقیق کیفی در بافت مدرسه بهره ببرند، درحالی که متأسفانه اشکال روش شناختی اغلب پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه استفاده از روشهای کمی از نوع مقایسه های پس رویدادی با ابزار عینی است .
بررسی و مقایسه اثربخشی ارزشیابی کیفی و کمی بر پیشرفت ریاضی مفاهیم جمع و ضرب در دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مدارس دولتی منطقه ٢ آموزش و پرورش شهر تهران .
تأثیر ارزشیابی های توصیفی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران .