خلاصه ماشینی:
"یا به عبارت دیگر، چهگونه قضاوت اخلاقی در مورد کنشهای شخصیتها در این موقعیتها آستانهای میشود؟ بر این اساس، فرض مقاله، این است که در فیلم «چهارشنبه سوری» هرگاه قضاوت اخلاقی در مورد یک کنش، یک شخصیت در آستانهی شکلگیری، قرار میگیرد، فرآیند کانونی شدن روایت تغییر مییابد و قضاوت اخلاقی دیگری شروع به سامان یافتن میکند.
مثلا در دو سوم فیلم، یعنی تا ابتدای جایی که مواجههی سیمین و مرتضی در اتومبیل مرتضی رخ میدهد، مخاطب در این تردید به سر میبرد که آیا واقعا مرتضی در حال خیانت کردن به مژده است؟ در فیلم هم از شیوهی«تکرار» و هم از شیوهی«افزایش طول مدت زمانی» استفاده میشود.
اما علت اینکه تا سکانس داخلی اتومبیل مرتضی و گفتگوی مرتضی و سیمین، ما هیچ گاه نمیتوانیم در مورد خیانت مرتضی به مژده مطمئن شویم، این است که به طور مکرر، راویهای مختلف کانونی شده، تنها بخشهای از روایت را در کانون روایت گری خود قرار میدهند.
فیلم هیچ گاه این موضوع را در کانون روایت خود قرار نداده که آیا مژده از قبل، دچار ناراحتیهای که در فیلم میبینیم، بوده یا پس از شک بردنش به خیانت مرتضی دچار این ناراحتیها شده است؟ میتوانیم گمان کنیم مژده مدتهاست که در خانه، فضای ناآرامی برای مرتضی درست کرده و مرتضی، ناخوداگاه، در پی جستن پناهگاه آرامشی، سیمین را یافته است.
نتیجهی این مطالعه آن است که در فیلم «چهارشنبه سوری» هرگاه قضاوتی اخلاقی در مورد یکی از کنشهای شخصیتها تا آستانهی شکلگیری پیش میرود، با تغییر کانون روایت، قطعیت قضاوت فوق مورد تردید واقع میشود و فرو میریزد."