چکیده:
نقد و بررسی کتابهای آموزشی گامی مهم در برنامه درسی است. بههمینمنظور، پژوهش حاضر نقاط ضعف و قوت زبان انگلیسی پایة دهم را ارزیابی جامع کرده است. بدینمنظور، 400 دانشآموز و 40 معلم زبان انگلیسی پایة دهم از شهرهای همدان، مشهد، رشت، و اهواز با تکمیل پرسشنامة عبدالوهاب (2013) در این پژوهش شرکت کردند. برای اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، ابتدا پرسشنامه یادشده بهصورت آزمایشی در مقیاس محدود (100 دانشآموز و 30 معلم) بهاجرا درآمد که ضریب همسانی درونی پرسشنامه (آلفای کرونباخ برابر 86/ 0) و نیز روایی آن ازطریق تحلیل عاملی تایید شد. طبق نتایج دبیران کتاب را بهلحاظ موضوع و محتوا مناسب و ازنظر جنبههای ظاهر و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتا ضعیف ارزیابی کردند. دانشآموزان نیز این کتاب را ازلحاظ موضوع، محتوا، و جنبههای ظاهری مناسب ارزیابی کردند، اما ازلحاظ مهارت شنیداری و شرایط اجتماعی و فرهنگی نسبتا ضعیف ارزیابی کردند. میتوان نتیجه گرفت که این کتاب بهلحاظ ویژگیهای ظاهری، کارآمدبودن، اختصاص اهداف، محتوا، و مهارتهای زبانی موفق بوده و توانسته است تاحدودی نظر مثبت معلمان و دانشآموزان پایة دهم را به خود جلب کند.
Study and review of textbooks is an essential step in any curriculum. Therefore، the present nationwide study evaluated the strengths and weaknesses of the book "English for 10th Degree of High School Students". So، 400 students and 40 teachers of the 10th degree from Hamedan، Mashhad، Rasht، and Ahvaz participated in this research by completing the questionnaire developed by Abdolvahab (2013). In order to confirm the validity and reliability of the research instrument، first، the mentioned questionnaire in the scale of 100 students and 30 teachers was tested so that the reliability or Cronbach's alpha was equal to 0.86، and its validity was proved by Factor Analysis. According to the results، teachers found the book appropriate regarding the themes and content; however، they regarded the appearance and the social and cultural aspects of the book weak. The students believed that the book is suitable in terms of its content، themes، and appearance. But، they believed the book is to some extent weak considering the listening skill and the social and cultural aspects. It can be concluded that، generally، the book is successful based on the appearance and application، in achieving its goals، content، and language skills، and it has attracted the attention of both teachers and students respectively.
خلاصه ماشینی:
نظام آموزشوپرورش در پی نهادینهشدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ازسوی شورای عالی آموزشوپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390) و همچنین ارائۀ برنامۀ درسی ملی (1391) به جایگزینی کتب پیشین زبان انگلیسی با کتب جدید پرداخته است که هدف آن آموزش چهار مهارت زبانی و آشناسازی دانشآموزان با مهارتهای ارتباطی در چهارچوب جهتگیریهای کلی مورد نظر خواهد بود.
همچنین با توجه به تأکید این سند بر ارائۀ مطالب درسی «در چهارچوب نظام معیار اسلامی»، مؤلفان کتب جدید «بومیسازی» را هدف کار خود قرار دادهاند، که در نتیجة آن شاهد جایگزینی فرهنگ ایرانی بهجای فرهنگ غربی در کتب زبان انگلیسی خواهیم بود که خود از اهداف مهم بومیسازی کتابهای آموزش زبان است.
آمار توصیفی برای دیدگاه دانشآموزان و معلمان ایرانی زبان انگلیسیبرای مؤلفههای اصلی زبان انگلیسی پایة دهم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3، درصد پاسخ دانشآموزان و معلمان در سطوح پنجگانۀ مقیاس لیکرت به مؤلفههای «ویژگیهای ظاهری و کارآمدبودن کتاب»، «اختصاص اهداف و منابع مکمل اثربخش»، «محتوای یادگیری و تدریس»، و «مهارتهای زبانی» را نشان میدهد.
همانطور که جدول 5 نشان میدهد، تمامی مؤلفهها در هر دو گروه میانگین بسیار بالایی دارند که نشاندهندۀ رضایت کامل دانشآموزان و معلمان از اهداف کتاب، ابزار کمکی تدریس، و روشهای تدریس زبان انگلیسی پایۀ دهم است.
همانطور که جدول 6 نشان میدهد، تمامی مؤلفهها در هر دو گروه میانگین بسیار بالایی دارند که نشاندهندۀ رضایت کامل دانشآموزان و معلمان از موضوع و محتوا، تمرینات، و شرایط اجتماعی و فرهنگی زبان انگلیسی پایة دهم است.