چکیده:
این مقاله فرآیند همپایی شرکتهای فعال در حوزۀ نانوپوششها در ایران و نقش ابزارهای سیاستی دولت در این فرآیند را تحلیل میکند. برای این منظور از راهبرد مطالعۀ چندموردی با رویکرد کیفی بهره گرفته شده و تکنیکهای تطبیق الگو و تحلیلهای بینموردی برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است. این مطالعه نشان میدهد که شرکتهای داخلی در حوزۀ نانوپوششها، با تکیه بر تحقیق و توسعۀ داخلی و تقلید و یادگیری غیررسمی از محصولات و منابع دانش خارجی، در مسیر همپایی فناورانه پیش رفتهاند اما هنوز با تحقق همپایی بازار فاصله دارند. ابزار پیشخرید کمک موثری به همپایی فناورانۀ این شرکتها کرده است، لیکن بدون استفاده از سایر ابزارهای سیاست نوآوری، خصوصاً ابزارهای تقاضاگرا ازجمله خرید دولتی، استانداردها، قوانین و مقررات نمیتوان انتظار داشت که این شرکتها بتوانند مسیر همپایی بازار را نیز به خوبی طی کنند. بنابراین این مطالعه بر اهمیت ابزارهای تقاضاگرا برای تکمیل چرخۀ همپایی در این فناوری تاکید میکند.
This paper analyzes the role of public policy measures in technological and market catch-up of some indigenous firms in the nanocoatings technology in Iran. A multiple case study approach was employed، and the qualitative data were analyzed using pattern-matching and cross-case analyses techniques. It finds that pre-commercial procurement has had a significant impact on the technological catch-up of the firms. However، without using other innovation measures such as public procurement، standards، and regulation، it is not expected that the firms will succeed in market catch-up. Thus، the study emphasizes the role of demand-side policy instruments to complete the catch-up cycle in nanocoatings technology.
خلاصه ماشینی:
جدول ١- خلاصه ابزارهاي سياستي دولت در هم پايي نقش دولت منبع بخشودگي مالياتي، کاهش تعرفه واردات تجهيزات و ملزومات تحقيق وتوسعه واعتبارات يارانه اي (١٩٩٦ ,Lee) Hobday, ) سرمايه گذاري دولت در آموزش و هماهنگ سازي سيستم آموزش با نيازهاي صنعتي (1994 رويکرد صادرات محور و استفاده از سرمايه گذاري مستقيم خارجي در مراحل اوليه توسعه Pack and ) قابليت هاي فناورانه (Saggi, 1997 حفاظت از بازار داخلي؛ کاهش ماليات ؛ ترويج ادغام عمودي؛ تأمين مالي ترجيحي؛ امتيازهاي (Kim, 1998) مالياتي؛ تخصيص سهم بالايي از بازار به توليد داخل Mu and Lee, ) حفاظت از بازار داخلي و ارائه مشوق براي خريد و استفاده از محصولات داخلي (2005 حمايت از R&D؛ تقويت فضاي رقابت ؛ محافظت از شرکت هاي داخلي در مقابل رقباي ( Malerba and خارجي؛ ايجاد مراکز تحقيقاتي دولتي؛ حمايت از کارآفريني (Nelson, 2008 حفاظت از بازار داخلي و تنظيم مقررات بر ضد رقباي خارجي (Kim, Park et al.
در سال ١٣٨٤ مبتني بر قابليت ها فناورانه اي که طي سال هاي گذشته کسب کرده بود، شرکت پوشش هاي نانوساختار را تشکيل داد و ساخت و نصب اين سيستم را در قالب يک کسب و کار رسمي در مرکز رشد دانشگاه صنعتي شريف پيش برد و به واسطه فعّاليت در حوزه ي فناوري نانو، مورد شناسايي و حمايت دولت قرار گرفت (نجيمي , ١٣٩٥).