چکیده:
مهارت های نرم می تواند به عنوان مهارت های انسانی متمرکز بر صلاحیت در کار کردن با اشخاص دیگر تعریف شود. مدیران آموزشی در این قرن نیازمند ادغام مهارت های سخت و نرم به منظور افزایش اثربخشی و بهره وری در کار خود هستند. هدف این پژوهش، استخراج مؤلفه های مهارت های نرم مدیران آموزشی و طراحی ابزار اندازه گیری است. روش: روش این پژوهش، آمیخته و از نوع اکتشافی ( به دلیل اولویت گردآوری داده های کیفی) است. نمونه آماری در این تحقیق، شامل 40 نفر مدیر آموزشی هستند که به روش نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) از بین مدیرانی که در مراکز آموزشی شهر تبریز مشغول به خدمت و دارای روابط گسترده بودند، انتخاب شدند. داده های کیفی با روش مصاحبه گروه کانونی و سپس تحلیل محتوا شدند و داده های کمی با روش تحلیل عاملی به وسیله نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پس از تحلیل محتوا ، 7 مؤلفه شامل: تفکر تحلیلی و حل مسأله، ارتباطات، کارگروهی، مدیریت اطلاعات، توسعه نوآوری، یادگیری مادام العمر، اخلاق و مهارت های حرفه ای استخراج شدند. پرسش نامه طراحی شده دارای 30 سؤال است که روایی آن با تحلیل عاملی تأئیدی مورد بررسی قرار گرفت که ضرایب همه بارهای عاملی بالای 7/0 است، بنابراین هیچ آیتمی از پرسش نامه حذف نشد. پایایی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد که مقدار آن 81/0 برآورد شد که از میزان قابل قبولی برخوردار است. مهارت های نرم مدیران در دنیای متغییر و رقابتی امروزی بیش از مهارت های سخت و رسمی مورد نیاز است، از این رو مدیران آموزشی باید این مهارت ها را در اولویت کار خود قرار دهند و در تقویت مؤلفه های آن برای ارتقای اثربخشی سازمان خود، تلاش کنند.
خلاصه ماشینی:
محققان معتقدند که مهارت های نرم مدیران آموزشی شامل موارد زیر است : ارتباطات و ارائه شایستگی رهبری- کارگروهی- تفکر انتقادی- اخلاق – یادگیری مداوم - 1 Wilaipan 2 Tang 3 Wallapha استفاده از فناوری اطلاعات - توسعه روابط بین فردی p ;٢٠٠٥ ;Crosbie &٤٥ p ;٢٠١٢ ;Tang) .
چون در این تحقیق ، هدف ، استخراج مؤلفه های مهارت های نرم مدیران آموزشی است و محقق با روش نمونه گیری تصادفی دچار ریسک و خطا می شود، برای همین به طور هدفمند مدیرانی انتخاب شدند که دارای روابط گسترده و به عنوان مدیر نمونه و برگزیده در سطح استان معرفی شدند تا نظراتشان بتوانند مؤثر واقع شوند و از اعتبار کافی برای طراحی ابزار اندازه گیری برخوردار باشند.
بعد هفتم تحلیل محتوای کیفی ( اخلاق و مهارت های حرفه ای ) تم اخلاق و مهارت های حرفه ای مقوله اخلاق مهارت های حرفه ای زیر مقوله بهداشت روانی تعهد کاری مهارت انسانی مهارت ادراکی هنگامی که قرار است بیشتر کارکنان من من سعی می کنم جو سازمان باید طوری یک پروژه را کار کنم را شنونده خوبی که روابط سالم و باشد که علاقه و آن را به بخشهای می دانند- وقتی انسانی در سازمانم دلبستگی به کار در کوچکتر تقسیم می کارکنانم کار خطا برقرار کنم - توجه به کارکنان ایجاد شود- کنم - من چشم انجام می دهند به رمز روابط انسانی سالم پشتکار و جدیت در کار اندازم را در باره مسیر آنها اجازه می دهم از مهارت های از نشانه های وفاداری شغلی ام ، خانواده ام که خطای خود را مدیریت است .
بعد از استخراج مؤلفه ها به روش کیفی و تحلیل محتوا ( تفکر تحلیلی و حل مسأله ، ارتباطات ، کار گروهی، مدیریت اطلاعات ، توسعه نوآوری اخلاق و مهارت های حرفه ای) ، پرسش نامه توسط محقق طراحی و توسط طیف لیکرت ٥ درجه ای ارزش گذاری شد (جدول ٧) .