چکیده:
جایگاه شایسته حسین بن روح نوبختی326ق به عنوان یکی از حلقه های وصل میان شیعیان و امام غائب شان و عملکرد وی در دوره وکالتش از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که توان مدیریتی وی در دوره پر اختناق غیبت صغری و زمانه ای که بسیاری از گمانه زنی های درباره غیبت امام به پایان نرسیده و همچنین روی کارآمدن مدعیان پرقدرت وکالت و نفوذ ایشان در دستگاه حاکمه همگی حکایت از شخصیت و زمان ویژه وی دارد، این پژوهه بر آن است، دوره وکالت حسین بن روح و چگونگی رفتار وی در مواجهه با بحران های پدید آمده را واکاوی کند.
The deserving place of Hussein ibn Rohoh Nobakhty 326 AH as one of the connecting rings between the Shiites and his absent Imam and his performance in his jurisprudence is of great importance، so that his ability to manage in a period of pressure in the lesser absence and in the time when many speculations about the absence of Imam have not ended، and also in the face of their powerful claimants and their influence on the ruling system، all indicate his personality and special timing. This paper explains the period of Hussein ibn Ruh and how he behaved in the face of crises.
خلاصه ماشینی:
"(طوسی، 1411ق: 387؛ طبرسی، ؟؟؟؟: 112؛ مجلسی، 1403ق: ج51، 358) منابع به رغم اشاره فراوان به خاندان نوبختی به فرزندان وی توجهای نداشتهاند، شاید فراز و نشیب دوره ابن روح بیش از سه وکیل دیگر بوده به طوری که منحرفان از نهاد وکالت قدرتمندتر از سابق بودهاند، و حتی مشکلات حسین بن روح تا بدانجا پیش رفت که وی برای مدتی به حبس رفت، و این دوران گویا به دوران اختفای وی نزدیک بوده سبب تأثیر بر عملکرد نهاد وکالت داشته است.
ک: (ذاکری، 1393ش)"/> با توجه به آنچه که نقل شد بزرگترین مشکل شلمغانی زیادهخواهی وی از نهاد وکالت، به خصوص وکیل سوم بوده است همین امر سبب میشود که در برخی از موارد به دربار عباسی تمایل پیدا کند و اگر لازم میدید با تغییر در افکار مردم سعی داشت به هدف خویش دست پیدا کند، در ادامه و فراگیر شدن چانه زنیهای پیرامون شلمغانی، حسین بن روح تداوم این را امر به سود شیعیان و نهاد وکالت ندید، بنابراین مصمم شد وی را حاشیهنشین کند،<FootNote No="23" Text=" این احتمال را نباید دور از ذهن دانست که عدم برخورد قاطعانه با چنین انحراف فکری که عمدتا غالیانه بوده ممکن بود نظرگاه دیگر فرق اسلامی را نسبت به امامیه بیش از پیش زیر سئوال برد، رک: (احمدی کچایی، 1391ش)"/> در این راستا ابن روح دست کم دو اقدام اساسی در طرد وی انجام داد، در ابتداء در دوره وزرات حامد 311هـ."