خلاصه ماشینی:
"این تحول با پیچیدهتر شدن عملکرد صاحبان رسانهها در تولید پیام و برنامههای ارتباطی، سه پرسش اصلی را پیش روی محققان، طرح مینماید: 1- پیامهای ارتباطی، چه نقشی در هدایت افکار عمومی و تغییر نگرش مخاطبان دارد؟ 2- صاحبان وسایل ارتباط جمعی، چه کسانی هستند و چگونه میاندیشند؟ 3- محتوای پیامهای ارتباطی، در وسایل ارتباطجمعی چیست؟ در این مقاله سعی خواهد شد باتوجه به تحقیقات و مقالات صاحبنظران، پاسخهایی هرچند کوتاه، یافته شود تا از این رهگذر به زمینههای محتوایی ارتباطات بینالمللی معاصر دست یابیم.
3- محتوای پیامهای ارتباطی در وسایل ارتباطجمعی چیست؟ صاحبان وسایل ارتباطجمعی در عین حال که از دموکراسی و حق انتخاب مردم و مخاطبان خود سخن به میان میآورند؛ استبداد حاکم و جاری بر کارکرد رسانههای جمعی را پنهان میسازند.
شاید کشورهای در حال توسعه به عنوان پرچمداران انتقاد از اینگونه پیامرسانی، با شناخت بیشتر شیوههای اغواگری و فریب رسانههای حاکم بر جهان و بازار تولید پیام؛ از این رهگذر آمادگی بیشتری برای روشنگری مردم خود در برابر پیامهای فریبندؤ صاحبان سرمایه و سلطه بیایند."