چکیده:
مطالعات نشان میدهد خدمات بانکی چارهای جز طی مسیر نوآوری باز و اختصاصیسازی ندارند. مشتریان نیازهای ویژهای دارند که بانکها را مجبور میکند در سیستمهای بانکی خود تغییراتی اعمال کنند. در حقیقت، لازم است که سازمانهایی به بزرگی بانکها با همکاری توسعهدهندگان خدمات خود، جریان نوآوری را در سازمان خود احساس کنند. از سوی دیگر، پژوهشها نشان میدهد که شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل ویژگیهای خاص خود، رویکرد نوآوری باز را بیشازپیش موردتوجه قرار دادهاند. همچنین مطالعات نشان میدهد راهبردهای نوآوری باز بر اساس ویژگیهای درونی و بیرونی هر سازمان، میتواند متفاوت باشد. در این پژوهش، تمامی راهبردهای شناساییشده نوآوری باز با مطالعه پژوهشهایی که تاکنون انجامشده، گردآوری و تجمیع شده و از منظرهای گوناگون تبیین شده است. پژوهش حاضر با هدف پر کردن شکاف تحقیقاتی و با رویکرد کیفی مبتنی بر مطالعه چند موردی، درصدد شناسایی و تبیین راهبردهای نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی است. برای انتخاب نمونه و شناسایی موارد مطالعه، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. هفت شرکت کوچک و متوسط فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی که در نوآوری باز تجربه داشتهاند، شناسایی و با مسئول مربوطه مصاحبه شده است. نتایج این پژوهش شواهد بارزی را از اتخاذ راهبردهای نوآوری باز در میان شرکتهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی در ایران ارائه میدهد. همچنین نتایج مصاحبهها در شرکتهای ایرانی موردمطالعه با پژوهشهای صورت گرفته تاکنون، مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
<رجوع شود به تصویر صفحه> ما در این پژوهش در نظر داریم با توجه به مصاحبههای انجامشده در شرکتهای موردمطالعه، شناسایی و تبیین راهبردهای نوآوری باز را که یکی از عوامل زمینهای درونی مؤثر بر نوآوری باز است، در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی، موردبررسی قرار دهیم.
این بخشها عبارتاند از: روابط عمومی: روابط خود را از طریق منابع و زیرساختهای متنوع و گسترده، اعم از منابع برخط یا غیر برخط، توسعه دهند؛ بازاریابی: بتوانند مخاطبان موردنظرشان را هدفگذاری نمایند و با آنها ارتباط برقرار نمایند و فرصتهای بازار را بر اساس نظرات و ایدههای مخاطبان، همسو نمایند؛ تحقیق و توسعه: امکانپذیری فنی، تصحیح و تکمیل راهکارهای موجود و تحول راهکارهای پیشنهادی را موردبررسی قرار دهند؛ مالی: راهکارهای مالی، بودجهریزی و همچنین جذب منابع و سرمایهگذاری را موردبررسی قرار دهند؛ عملیات: توان تولید راهکارهای پیشنهادی بر اساس محصولات یا خدمات جدید را بررسی و ارزیابی نمایند؛ منابع انسانی: چگونگی ارتباط و تعامل با منابع انسانی درونسازمانی و برونسازمانی و استفاده از تیمهای خبره در راستای توسعه نوآوری باز در سازمان را موردبررسی قرار دهند؛ حقوقی: چگونگی توافقات و تفاهمات بین سازمان و مشارکتکنندگان را با در نظر گرفتن شرایط حقوقی و حفاظت از مالکیت معنوی، موردبررسی قرار دهند [28].
ج- ترکیبی: نشاندهنده این است که سازمانها برای ایجاد حداکثر ارزش از ظرفیتهای فناوری خود و سایر شرکتها، جریانهای ورودی و خروجی را از طریق اتحاد، همکاری و سرمایهگذاریهای مشترک ادغام میکنند 2-1-2- از منظر نقطه تمرکز راهبردهای نوآوری باز را به دو بعد توانمندیهای محوری و نیازمندیهای غیر محوری تقسیم نمودهاند.