چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارتباط کارکرد اجتماعی و انطباقی براساس انگیزش تحصیلی و مسئولیت پذیری دانـش آمـوزان متوسـطه شهر تهران است . روش تحقیق در این پژوهش ، از نظر هـدف کـاربردی و از نظـر روش توصـیفی از نـوع همبسـتگی مـیباشـد و متغیرهای مورد بررسی: انگیزش تحصیلی و مسئولیت پذیری (متغیرهای پیش بین )، کارکردهای اجتماعی و انطبـاقی (متغیرهـای ملاک)، پایه تحصیلی و رشته تحصیلی (متغیرهای تعدیل کننده ) میباشند. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آمـوزان متوسـطه شهر تهران ـ منطقه ٢ میباشند. نمونه مورد مطالعه ، متشکل از ٣٠٢ نفر دانش آموز مقطع متوسطه بوده که بـه صـورت تصـادفی طبقه ای براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده هـا بـا روش تحلیـل رگرسـیون چنـد متغیـره بـه روش گام به گام و آزمون توکی انجام شد و یافته ها حاکی از آن است که میان مولفه هـای هفـت گانـه انگیـزش تحصـیلی و مولفـه هـای پنج گانه مسئولیت پذیری دانش آموزان ، تنها سه مولفه تجربه محرک، تعهـد درونـی، درون فکنـی در تبیـین کـارکرد اجتمـاعی و انطباقی ارتباط معنیداری در سطح ٠/٠١ وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جهت پاسخ گویی به این فرضیه مولفه های هفت گانه انگیزش تحصیلی شامل درونی- دانستن ، درونی- حرکـت ، درونـی- تجربـه محرک، بیرونی-همسان کردن ، بیرونی- درون فکنـی، بیرونـی- تنظـیم بیرونـی، بـی انگیزشـی و مولفـه هـای مسـئولیت پـذیری دانش آموزان شامل عزت نفس ، احساس امنیت ، احساس تعلق ، تعهد بیرونی و تعهد درونـی بـه عنـوان متغیرهـای پـیش بـین و کارکرد اجتماعی و انطباقی به عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیون به روش گام به گام شده اند و نتـایج آن در جـدول زیـر ارایه شده اند.
جهت پاسخ گویی به این فرضیه مولفه های هفت گانه انگیزش تحصیلی شامل درونی- دانستن ، درونی- حرکـت ، درونـی- تجربـه محرک، بیرونی-همسان کـردن ، بیرونـی-درون فکنـی، بیرونـی-تنظـیم بیرونـی، بـی انگیزشـی و مولفـه هـای مسـئولیت پـذیری دانش آموزان شامل عزت نفس ، احساس امنیت ، احساس تعلق ، تعهد بیرونی و تعهد درونـی بـه عنـوان متغیرهـای پـیش بـین و روابط با همسالانبه عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیون به روش گام به گام شده اند و نتایج آن در جـدول زیـر ارایـه شـده اند.
جهت پاسخ گویی به این فرضیه مولفه های هفت گانه انگیزش تحصیلی شامل درونی- دانستن ، درونی- حرکـت ، درونـی- تجربـه محرک، بیرونی-همسان کـردن ، بیرونـی-درون فکنـی، بیرونـی-تنظـیم بیرونـی، بـی انگیزشـی و مولفـه هـای مسـئولیت پـذیری دانش آموزان شامل عزت نفس ، احساس امنیت ، احساس تعلق ، تعهد بیرونی و تعهد درونـی بـه عنـوان متغیرهـای پـیش بـین و روابط خانوادگیبه عنوان متغیر ملاک وارد معادله رگرسیون به روش گام به گام شده اند و نتایج آن در جدول زیر ارایه شده اند."