چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه بیان چهره ای هیجان در دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی مقطع متوسطه منطقه ٦ تهران در سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ می باشد. روش پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است . برای اجرای این پژوهش تعداد ٢٠٠ نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد که ١٠٠ نفر از مدارس تیزهوش و ١٠٠ نفر از مدارس عادی بودند. برای جمع آوری اطلاعات از نرم افزار بازشناسی بیان چهره ای هیجان اکمن و فرایسن استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از نرم افزار ٢٣-SPSS با آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. در این تحقیق ضریب پایایی آلفای کرونباخ ٠/٩٦ حاصل شد. نتایج آماری نشان می دهد که بین دانش آموزان تیز هوش و عادی به لحاظ بیان چهره ای هیجان با ضریب اطمینان ٩٥ درصد تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"دومین رویکرد مربوط به نگاهی است که در آن 1 Kohler 2 Becerril & Barch 3 Diaz 4 Calafell 5 Sato 6 facial emotion recognition ویژگی های ذاتی یادگیرنده ، از قبیل هوش و توانایی بیان چهره ای هیجان می تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و از طریق سبک ها، یادگیری را متأثر سازد.
با توجه به اهمیت انجام مطالعات در خصوص افراد مختلف جامعه ، بویژه دانش آموزان در سطوح مختلف آموزش با در نظر داشتن تفاوت ها در ساختارهای هوشی و اثر آن بر عملکرد جسمی، روانی و آموزش این پژوهش با هدف مقایسه بازشناسی بیان چهره ای هیجان در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر مدارس منطقه ٦ تهران در سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤، انجام شد و عامل تیزهوشی به عنوان متغیرهای اثرگذار عمده بر بازشناسی بیان چهره ای هیجان بصورت تحلیل واریانس چند متغیری مورد بررسی قرار گرفت .
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> برای مقایسه دو گروه دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان عادی به لحاظ نمره بازشناسی بیان چهره ای هیجان از آزمون t گروه های مستقل استفاده گردید که نتایج حاصل در جدول ٢ خلاصه شده است .
<رجوع شود به تصویر صفحه> همچنین به منظور بررسی تفاوت بین مولفه های بازشناسی بیان چهره ای هیجان در دانش آموزان تیزهوش و عادی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و تفسیر نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین میانگین دو گروه دانش آموزان عادی و تیزهوش از لحاظ نمرات بازشناسی بیان چهره ای تفاوت معناداری وجود دارد."