چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبکهای تفکر، سبکهای یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت دادهها، کمی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–ان و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامهها بود. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرمافزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری، استرس تحصیلی، سبکهای تفکر و هوش هیجانی تقریبا 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانهها را تبیین میکند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (٤-PSS)، آزمون هوش هیجانی بار–ان و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود.
لیو و سوئه (٢٠١٦) در پژوهش خود عنوان میکنند که سبک تفکری که بر مبنای استفاده بهینه از فناوری اطلاعات باشد موجب 1 - *reen & Janmaat 2 - Educational achievement 3 - Fang 4 - Bayer 5 - Baer 6 - Liu & Hsueh 2 پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میگردد.
, Lehrl & Weinert 3 - Learning Style 4- Kolb 5 - Cheema & Kitsantas 6 - Cheng & Chau 7 - Kablan 8 - Singh 3 معتقدند که ویژگیهای باز بودن نسبت به تجارب ، درون گرایی-برون گرایی، وجدان ، توافق و نوروز گرایی- پایداری هیجانی، عواملی هستند که ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی را تسهیل می کنند (مایر، کروسو و سالووی ١، ٢٠١٦).
, Haranburu & *artzia 4 - Johnson 5 - Tiwari 6 - Veena & Shastri 7 - Syed 8 - Samaha & Hawi 9 - Bilingual students 4 پیشرفت تحصیلی و ارزیابی آن در دانش آموزان دوزبانه پرداخت پرداخته شود (بیالیستوک ١، ٢٠١٦).
این عوامل ، ابعاد خانوادگی، مدرسه ای، برنامه درسی، روش تدریس ، کتاب های درسی را در بر می گیرند، علاوه بر تاثیر این ابعاد، در پژوهش حاضر، تاثیر متغیرهای سبک یادگیری، سبک تفکر، استرس تحصیلی و هوش هیجانی نیز بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوزبانه مورد بررسی قرار گرفته است .