چکیده:
لزوم تربیت و آموزش مدیران و فرماندهانی که دارای توانایی خودمدیریتی باشند، باعث شده تا توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان یک پارادایم، توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت را به سوی خود جلب نماید. با توجه به تغییر شرایط محیطی و به تبع آن تغییر مأموریتها، تنوع دشمنیها و عرصههای مختلف آن، حرکتی در جهت باز خویشتنشناسی سازمانی در نهاد مقدس سپاه ضروری است. به نظر میرسد نقطه اصلی و آغازین این حرکت پویا و تعالیبخش آموزش و تربیت فرماندهان و مدیران سپاه است و باید با رویکرد تحولی، الگوی تربیت و آموزش مناسب برای آنها را طراحی کرد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی تربیت و آموزش فرماندهان نواحی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به عنوان نمونهای از مدیران نهادی)، نظر خبرگان را اخذ و با پرسشنامهی روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل ماتریس اثر ضرب ارجاع متقابل کاربردی (MICMAC) و با استفاده از نرمافزار MATLAB مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. نتیجه پژوهش در قالب مدل 6 سطحی است که پایههای اصلی آن را نظامات و فرهنگ سازمان شکل میدهند. همچنین در تحلیل خوشهای، 5 مؤلفه استاد، مربی، محتوا، نظامات و فرهنگ دارای بیشترین تأثیرگذاری در میان سایر مفاهیم و مؤلفههای تربیت و آموزش بیان گردید
خلاصه ماشینی:
بـه نظرمیرسدنقطه اصلیوآغازین این حرکت پویاوتعالیبخـش آمـوزش وتربیـت فرمانـدهان و مدیران سپاه است وبایدبارویکردتحولی ،الگوی تربیت وآموزش مناسب برای آن هاراطراحی کرد.
موضوع مدیران ارشددرنظام جمهوری اسلامی ایران ونحوه تربیت وبه کارگیری ورشدو جابجاییآن هایکی ازمسائل مهم اداره کشوراست که طراحی الگوییمطلـوب وکارآمـدبـرای رفع مسائل آن هانیازمندپژوهش های دقیق بسیاری است .
آموزش واژه ای است که برای هم اماکن رسمی مثـل مدرسـه ودانشـگاه وهـم محـیط هـای غیررسمی به کاربرده میشود.
تربیت تربیت ازنقطه نظرات متعددی تعریف شده که به برخی ازآن هابه شرح زیراشاره میشود: تربیت به جریان یافراینـدی مـنظم ومسـتمرگفتـه مـیشـودکـه هـدف آن هـدایت ورشـد جسمانی وروانی ،یابه طورکلی هدایت رشدهمه جانبـه شخصـیت پـرورش یابنـدگان درجهـت کسب ودرکمعارف بشری وهنجارهای مـوردپـذیرش جامعـه ونیـزکمـک بـه شـکوفاشـدن استعدادهای آنان است (سیف ،١٣٨٢:٢٨).
اطلاعات جمعیت شناختی افرادخبره بـه شرح زیراست : جدول ١: اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان (رجوع شود به تصویر صفحه) مراحل انجام ISM 13 مرحله اول - تعیین ابعاد، مؤلفه ها یا عناصر: بابررسی اسنادبالادستی ومطالعات کتابخانه ای مؤلفه هـای اولیـه الگـوی تربیـت وآمـوزش مدیران وفرماندهان به همراه برخی ازشاخصه های آن هااستخراج گردید.
22 اگرمدل مستخرج ازپژوهش بخواهددرقالب یک بندمطرح شود،بایدگفت :«درالگـوی تربیت وآموزش فرماندهان سـپاه پاسـداران انقـلاب اسـلامی ،بایـدمبتنـی بـرنظامـات وفرهنـگ سازمان ،اساتیدومربیان متن ومحتوای لازم راتهیه وبااستفاده ازابزارهای مناسب درعرصه هـای گوناگون ودرقالب های متنوع به کمک سایرعوامل ومتصدیان دوره ،درزمان ومکان مناسـب ، مطالب رابه دانشجویان آموزش داده وتربیت نمایند.