چکیده:
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیمگیری و چه از نظر تعارضهای ذاتی متغیرهای فضای پاسخ سبب ایجاد اختلال و کاهش اثربخشی در حوزه انتخاب و تصمیمگیری بهینه شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید است. در این راستا با به کارگیری روش تحلیل جامع مورفولوژی به ارزیابی و جستجوی سازگارترین متغیرهای تصمیم برای یافتن راهحلهای کاملا سازگار و بهینه میپردازد. تحلیل مرفولوژیک از جمله ابزارهای نوین تحقیق در عملیات نرم در موقعیت مسئله پیچیده و کثرتگرا برای ساختدهی به معضلات و ارائه راه حل است. نتایج پژوهش نشان از این امر دارد که تیمهای شبدری، مدیریت مشاورهای و متقاعدکننده و رویکرد توسعه محصول ناب بیشترین سازگاری را با دیگر ابعاد توسعه محصول دارند. این پژوهش سه پیکرهبندی سازگار را به عنوان راهحل در استراتژی توسعه محصول ناب و یک پیکرهبندی سازگار در توسعه محصول چابک ارائه میکند.
خلاصه ماشینی:
شرکت ها مـی تواننـد بـا شـناخت ابعـاد حیـاتی موفقیـت توسـعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصـر بـه فـردی بـرای توسـعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگی های دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینه های تصـمیم گیـری و چـه از نظر تعارض های ذاتی متغیرهای فضای پاسخ سبب ایجاد اختلال و کاهش اثربخشی در حـوزه انتخـاب و تصمیم گیری بهینه شده است .
کـوپر سـال ١٩٩٩ طـی تحقیقـات مـنظم عوامـل مـؤثر در تسـریع موفقیـت محصول جدید را در طول ٢٠ سال از ١٠٠ محصـول بـادوام در ٣٥ شـرکت در اروپـا و آمریکـای 1 esearch Development شمالی از تولید کنندگان مواد شیمیایی با مقایسه شرکت های موفـق و نـاموفق در تولیـد و توسـعه محصول انجام و نشان داد، عوامل بازاریابی (نیاز مشتری، زمان تولیـد، سـود، سـهم بـازار، تـأثیر اقتصادی بر مشتری و ایجاد ارزش برای مشـتری)، فنـاوری (موفقیـت فنـاوری، ارزش فنـاوری و کاهش هزینه ) و عامل تجاری کردن با شاخص هـای ، شـاخص شـدن شـرکت ، قابـل رقابـت بـودن محصول، کارایی تیم مدیریت محصول به ترتیب از شاخص های مهـم در فراینـد انپـی دی ١ در ایـن شرکت ها در این دوره بـوده اسـت .
Identifying and Prioritizing the Key Factors of Success of New Product Development with the Fuzzy Induction Approach, Quarterly of Industrial Management of Human Sciences University, Islamic Azad University of Sanandaj, 7(21), 67-81.
Investigating and Ranking the Factors and Components Influencing the Process of New Product Development (the Study of SMEs Managers located in the Food and Drink Industry of Fars Province), Modern Marketing Research, 1(1), 101-126 [18] Maidique, M.