چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایة هشتم انجام شده است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس شهر کرمان بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه (20 نفرآزمایش و 20 نفر کنترل) جایگزین شدند. در پیشآزمون و پسآزمون همه آزمودنیها، از طریق آزمون وکسلر ویرایش چهارم (خرده آزمون رمزنویسی و خرده آزمون نمادیابی) ارزیابی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در ده جلسة دو ساعته آموزش مبتنی بر نرمافزار نقشة ذهنی را دریافت کردند. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای ساخت نقشة ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. بر اساس نتایج این تحقیق میتوان به این نتیجه دست یافت که از آموزش مبتنی بر نرمافزار ساخت نقشة ذهنی میتوان برای ارتقای عملکردهای شناختی از جمله سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان استفاده کرد.
The purpose of this study was estimating the effectiveness
of educational package based on mind mapping
multimedia software and its effect on information
processing speed in 8th grade female students.
The methodology of the research was semiexperimental,
with pretest-posttest and control group.
The population of the study was 8th grade female
students of Kerman schools selected by multistage
cluster sampling and divided randomly into two
groups (20 students in experimental group and 20
students in control group). In pre-test and post-test,
all subjects were evaluated by fourth edition
Wechsler test (sub-test of coding and sub-test of
symbolism). The experimental group received the
educational program in 10 sessions. Data were analyzed
using covariance analysis. The results showed
that the effect of the educational package based on
mind mapping multimedia software on the speed of
information processing in the experimental group was
significantly higher than the control group. Based on
the results of this research, we can conclude that the
educational package based on the mind mapping
software can be used in improving the cognitive functions
such as student information processing speed.