چکیده:
پژوهش حاضر متمرکز بر طراحی معماری سیستم آموزشی است که مبتنی بر بازخورد عاطفی ترکیبی می باشد و سپس اثربخشی آن بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران را محاسبه میکند. روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح تحقیق پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل برای بررسی میزان اثربخشی این سیستم بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران می باشد. جامعهی آماری دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی شهر تهران درسال تحصیلی 96-97 است. در این راستا، 20 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از میان دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (هرگروه 10 نفر). در این پژوهش آزمون یادگیری (با پایایی 83/0) و پرسشنامه میزان رضایتمندی ای-گیم-فلو استفاده می شود. برای تجزیهوتحلیل داده، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تکمتغیره) استفاده می گردد. یافتههای پژوهش نشان می دهد که استفاده از بازخورد عاطفی ترکیبی در سیستمهای آموزشی بر میزان یادگیری و رضایتمندی کاربران تاثیر مثبت دارد.
This research focuses on designing an educational system architecture which is based on compound affective feedback and then measuring its impact on users’ learning and satisfaction. The research method is quasi-experimental which uses pre and post-test with control group to measure the effectiveness of the system on the users learning and satisfaction. The study population covers all MA educational technology students in the city of Tehran for academic year 2017-18. For this, using a convenience sampling method, 20 students are selected from MA educational technology students at Allameh Tabataba’I University; then, they are divided into two groups as control and experiment (each of 10). In this research, learning test (with reliability of 0.83) and E-Game-Flow questionnaire are utilized. For data analysis, descriptive (Mean and Standard Deviation) and Inferential statistics (one-variable analysis of covariance) are used. The results show that utilizing compound affective feedback in educational systems, positively influences the users' learning and satisfaction.