چکیده:
زمینه و هدف: در ساختار آموزش عالی، رعایت استانداردهای اخلاقی توسط اساتید، آراستگی به فضایل اخلاقی و انتقال ارزشهای اخلاقی به دانشجویان اهمیت فراوانی داده شده است. این تحقیق با هدف تبیین دیدگاهها و تجربیات دانشجو ـ معلمان، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان از اخلاق تحصیلی در محیط آموزشی در سال تحصیلی 97-1396 انجام شده است.
مواد و روشها: در این پژوهش کیفی، مصاحبههای فردی با 20 نفر از دانشجو ـ معلمان، شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان گلستان که به روش هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. برای به دستآوردن دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. رضایت کلامی دانشجویان برای مشارکت در مطالعه کسب گردید.
یافتهها: 220 کد اولیه از مصاحبهها استخراج شد و پس از مرور و خلاصهسازی آنها، چهار مفهوم اصلی از تحلیل دادهها به دست آمد: «رعایت شئونات کلاس از جانب استاد در محیط آموزشی»، «رعایت شان استاد در کلاس درس»، «رعایت هنجارها و استانداردهای آموزشی» و «حفظ شان کلاس درس توسط دانشجویان».
نتیجهگیری: اخلاق در آموزش عالی تعیینکننده مسوولیتهای حرفهای استاد و دانشجو در محیط آموزشی و یکی از ابعاد تاثیرگذار در ثبات هنجارهای اخلاقی در رفتار و منش آنها است. نظر به اینکه در حوزه رعایت هنجارهای اخلاقی در آموزش، نگاه دانشجو ـ معلمان به اساتید، نگاهی الگوبردارانه است، پرورش فضایل اخلاقی علاوه بر رعایت هنجارهای اخلاقی ناظر به اعمال توصیه میگردد.
Background and Aim: In the structure of higher education, adherence to ethical standards by teachers,
adornment with ethical virtues and the transfer of moral values to the students have been of great importance.
This research was conducted to explain the viewpoints of student-teachers of Farhangian University of
Golestan province about educational ethics in the learning environments in the academic year of 2017-2018.
Materials and Methods: In this qualitative study, individual interviews were conducted with 20 studentsteachers
studying at Farhangian University of Golestan Province, who were selected by purposeful sampling.
The semi-structured interviews were used to obtain the data. For data analysis, the inductive content analysis
method was used. The students' verbal consent was obtained for participation in the study.
Findings: 220 primary codes were extracted from the interviews and after reviewing and summarizing them,
four main concepts were obtained: "observance of the class dignity by the teacher in the educational
environment", "observance of the teacher's dignity in the classroom", "observance of the moral norms and
standards of education" and "Preserving the dignity of the classroom by students".
Conclusion: Morality in the higher education determines the professional responsibilities of both teachers
and students in the educational environments, and is one of the effective aspects in proving moral norms in
their actions and character. Considering the perspective of the teachers as role models, fostering moral
virtues is recommended in addition to observing moral norms.