چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تعیین تاثیر دو نوع برنامه تمرینی تکلیف دوگانه شناختی و حرکتی بر تعادل پویای زنان سالمند بود. بهاین منظور 27 نفر از سالمندان زن 60 تا 82 ساله عضو مرکز نگهداری روزانه سالمندان شهر بیرجند با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، سپس بر اساس نمرات پیشآزمون برخاستن و رفتن زماندار(TUG)، همتاسازی شده و در دو گروه آزمایشی تمرین دوگانه حرکتی و تمرین دوگانه شناختی و یک گروه کنترل جایگرفتند. گروههای تجربی تمرینات را به مدت چهار هفته، هفتهای سه جلسه 45 دقیقهای انجام دادند. گروههای تمرین تکلیف دوگانه شناختی و حرکتی، همزمان با اجرای تکلیف تعادلی، بهترتیب برخی تکالیف شناختی و حرکتی را انجام میدادند. گروه کنترل نیز طی مدت اجرای تحقیق به فعالیت عادی خود ادامه داد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب (3 گروه * 2 عامل زمان) با تکرار سنجش عامل آخر نشان داد هردو نوع شیوه تمرینی تکلیف دوگانه شناختی و حرکتی باعث بهبود معنیدار در تعادل پویای سالمندان شد (05/0>p)، اما بین اثربخشی این دو روش تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0≤p). از اینرو میتوان با طراحی تمرینات تعادلی مبتنی بر روشهای تکلیف دوگانه، تواناییهای شناختی و حرکتی و تقسیم مناسب توجه را بهبود بخشید و با بهبود این تواناییها خطر زمینخوردن را در این قشر از جامعه کاهشداد.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تحليل واريانس مرکب (٣ گروه * ٢ عامل زمان ) با تکرار سنجش عامل آخر نشان داد هردو نوع شيوه تمريني تکليف دوگانه شناختي و حرکتي باعث بهبود معني دار در تعادل پوياي سالمندان شد (٠٠٥>p)، اما ميان اثربخشي اين دو روش تفاوت معنيداري مشاهده نشد (٠٠٥≤p).
به طور کلي مطالعات گذشته در اين زمينه روش تمريني تکاليف دوگانه را موثرترين روش براي بهبود تعادل معرفي نکرده اند، و تحقيقات کمي در رابطه با مقايسه اثربخشي روش هاي مختلف اين نوع از تمرين بر تعادل در افراد سالمند سالم انجام شده است ، لذا راهبردهاي تمريني در شرايط تکليف دوگانه حرکتي و شناختي، هنوز بحث ميشود.
يافتۀ ديگر تحقيق حاضر نشان داد که برنامه تمرين تعادل تحت شرايط تکليف دوگانه حرکتي موجب بهبود در تعادل پوياي زنان سالمند در زمان آزمون برخاستن و رفتن زماندار نسبت به گروه کنترل شد (٠٠٥>p).
تحقيق حاضر نيز با تاکيد بر تمرکز بيروني موجب بهبود در فرايندهاي خودکار کنترل قامت در اثر تمرين تکليف دوگانه شد که نشان ميدهد توزيع توجه افراد به طور موثري ميان کنترل قامت و تکاليف دوگانه حرکتي و شناختي انجام شده است .
Training effects on motor cognitive dual-task performance in older adults.
H. Training-related changes in dual-task walking performance of elderly persons with balance impairment: a double-blind, randomized controlled trial.
Investigation of single and dual-task balance trainings on postural control performance of old people.
Sun-Shil Shin & Duk-Hyun An. The Effect of Motor Dual-task Balance Training on Balance and Gait of Elderly Women.