چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه ادراک از بومی بودن برنامه درسی و رضایت از رشته تحصیلی بود. این مطالعه، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 350 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران، 180 نفر به شیوه خوشهای تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت از تحصیل و پرسشنامه ادراک از بومی بودن برنامه درسی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین بومی بودن برنامه درسی و رضایت از رشته تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد. در پیشبینی رضایت از رشته تحصیلی بر اساس ادراک از بومی بودن برنامه درسی، یافتهها نشان داد که فقط مؤلفه برنامه درسی مرتبط با جامعه، پیشبینیکننده رضایت از رشته تحصیلی است و سایر مؤلفهها ازلحاظ آماری، نقش معنیداری در تبیین متغیر ملاک نداشتند (01/0p<). همچنین ادراک دانشجویان از برنامه درسی در سطح متوسطی قرار داشت.
خلاصه ماشینی:
نقش ادراک از بومي بودن برنامه درسي بر رضايت مندي از رشته تحصيلي در دانشجويان (مورد مطالعه : دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه بيرجند) The Role of Perception of Local Curriculum on Field Study Satisfaction in Students of Educational Sciences and Psychology in University of Birjand تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/١١/٠٢ محمد اکبري بورنگ * ثريا رودي علي آبادي** زهرا حبيبي*** چکيده : هدف از اجراي اين پژوهش ، بررسي رابطه ادراک از بومي بودن برنامه درسي و رضايت از رشته تحصيلي بود.
Ansari & Moseley برهاني و محسن پور، ١٣٩٠)؛ فرهنگ و جو مؤسسه (آمبچ و پورتر١، ٢٠٠٢)؛ جو يادگيري و آموزش ازجمله محتوا، روش تدريس و شيوه ارزشيابي گروه آموزشي و نظام مديريت دانشگاه (انصاري و اسکروچي ٢، ٢٠٠٤)؛ ويژگي افراد مانند جنسيت و قوميت (گراونر٣، ١٩٩٧)، سن ، هدف ها و انتظارات فردي (فاي، ويليامز و باربارا ، 4 ١٩٩٩)؛ يادگيرنده ، هدف ها، طراحي، تدوين ، اجرا و ارزشيابي، اجتماعي، اقتصادي و امکانات (نجاري، هدايت زاده ، روشني عليبنه سي و مختاريان ، ١٣٩٦) نقش مؤثري در رضايت تحصيلي دارند.
اين پژوهش با هدف بررسي ادراک دانشجويان از بومي بودن برنامه درسي و نقش آن بر رضايت مندي از رشته تحصيلي در دانشجويان دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه بيرجند طراحي و اجرا شد.
پيشنهادها ٠ با توجه به نتايج پژوهش که نشان داد بين رضايت از رشته تحصيلي و ادراک از بومي بودن برنامه درسي رابطه وجود دارد پيشنهاد ميشود محتواي برنامه درسي رشته هاي علوم تربيتي و روان شناسي در جهت بومي شدن مورد بازبيني قرار گيرد.