چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر استراتژیهای یادگیری بر توسعه محصولات جدید در شرکتهای تولیدکننده دارو در کشور بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که جهتگیریهای استراتژیک و قابلیتهای شناختی چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 23 پرسش به نمونه آماری متشکل از 131 شرکت ارایه شد. از هر شرکت دست کم 2 نفر از مدیران ارشد یا میانی به پرسشها پاسخ دادند که میانگین نظرات آنها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که استراتژیهای یادگیری اکتشافی و بهرهبردارانه بر توسعه محصولات جدید موثر هستند. همچنین قابلیتهای شناختی میتوانند این رابطه را تعدیل کنند. جهتگیریهای استراتژیک نیز در رابطه بین استراتژیهای یادگیری بهرهبردارانه و توسعه محصول مؤثرند اما نقش آنها در رابطه بین استراتژیهای اکتشافی و توسعه محصول معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر استراتژیهای یادگیری بر توسعه محصول جدید با نقش تعدیل گری جهت گیری استراتژیک و قابلیت های شناختی صفحات ١٣ تا ٣٤ شهرام خلیل نژاد١ دریافت : ٩٦/١٢/١٨ محمدرضا دانشور دیلمی ٢ پذیرش : ٩٧/٠٥/١٥ چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر استراتژیهای یادگیری بر توسـعه محصـولات جدیـد در شـرکت هـای تولیدکننده دارو در کشور بوده است .
با توجه به بررسی ادبیات تجربی، به دلیل اینکه یادگیری در سطوح مختلف سازمان تغییرات مثبت در رفتار را به ارمغان آورده و این مسئله منجر بـه سـازگاری مجموعـه در برخورد با چالش های محیطی می گردد، در این پژوهش تـأثیر اسـتراتژیهـای یـادگیری به عنوان متغیری مستقل بر توسعه محصولات جدید، سنجیده شده است .
فرضیه ٣: نشان دهنـده نقـش تعـدیلی جهـت گیـری اسـتراتژیک در رابطـه میـان اسـتراتژی یادگیری اکتشافی و توسعه محصولات جدید است با توجه به ضریب مسیر ٠/٠١٦ - و آماره -t value ٠/١٧٩ به دست آمده ، فرضیه مورد نظر رد میگردد.
فرضیه ٥: نشان دهنـده نقـش تعـدیلی جهـت گیـری اسـتراتژیک در رابطـه میـان اسـتراتژی یادگیری اکتشافی و توسعه محصولات جدید است با توجه به ضـریب مسـیر ٠/٢١٨ و آمـاره -t value ٢/٧٦١ به دست آمده ، فرضیه مورد نظر تأیید می گردد.
فرضیه ٦: نشان دهنـده نقـش تعـدیلی جهـت گیـری اسـتراتژیک در رابطـه میـان اسـتراتژی یادگیری بهره بردارانه و توسعه محصولات جدید است با توجه به ضریب مسیر ٠/٣٣١ و آمـاره t-value ٢/٩٦٩ به دست آمده ، فرضیه مورد نظر تأیید می گردد.