چکیده:
محیط های اجتماعی متحول که تغییرات سریع سازمان ها را موجب می شوند و عمدتا تغییر در شیوه
زندگی، نیازها و پایگاه ارزش های افراد بوجود می آورند، ساختار و فرایندهای سازمانی منعطفی را
می طلبند که جایگزین الگوهای سنتی گذشته شوند. در این میان تحول در ساختار با توجه به افزایش
اثربخشی ساختار و پیروی از اصول علمی طراحی از یک سو و افزایش رضایت کارکنان و مشتریان از
الزامات اساسی برای طراحی مجدد ساختار در کمیته امداد امام خمینی(ره) است. هدف از انجام این تحقیق شناخت رابطه اثربخشی با ساختار سازمانی در کمیته امداد استان تهران است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را مشتریان و کارکنان این نهاد
اجتماعی به خود اختصاص داده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و در مجموع ٢٠٠ پرسشنامه
بین نمونه منتخب از دو جامعه هدف توزیع و بر مبنای تحلیل آماری ٤ فرضیه تحقیق مورد بررسی قرار
گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین ساختار سازمانی و اثربخشی در کمیته امداد استان تهران رابطه
مثبت وجود دارد به طوری که نتایج تحلیل های آماری بدست آمده معنادار بوده و در نتیجه فرض صفر رد
می شود. یافته های تحلیل همبستگی نشان می دهد جهت رابطه بین ساختار سازمانی و اثربخشی منفی بوده یعنی هرچه ابعاد ساختار سازمانی از درجه بالاتری برخوردار باشد؛ اثربخشی پائین تر است. سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت خدمت گیرندگان یا همان رضایت مشتری نیز موید این مطلب است که در مجموع رضایت شغلی و رضایت مشتری از شرایط نسبتا نامناسبی برخوردار است. این مهم ضرورت
بازنگری در ساختار سازمانی را دوچندان می کند. در نتیجه اصلاح ساختار سازمانی و حرکت به سمت
ارائه یک مدل طراحی ساختار، ره آرود تحقیق حاضر در سال ١٣٩٧ است.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاکي از آن است که بين ساختار سازماني و اثربخشي در کميته امداد استان تهران رابطه مثبت وجود دارد به طوري که نتايج تحليل هاي آماري بدست آمده معنادار بوده و در نتيجه فرض صفر رد مي شود.
(نيکنامي، ١٣٧٧) با توجه به موارد مذکور شايان ذکر است کميته امداد امام خميني(ره ) که از ابتداي انقلاب شکوهمند اسلامي رسالت حمايت از خانواده هاي نيازمند را بر عهده گرفته با توجه به در دستور کار قرار گرفتن مديريت تحول در اين نهاد، ميبايست با پيروي از اصول مديريت تحول همسو با تغييرات محيطي تغيير کرده و با تحول در سياست ها، ساختار، عمليات و رفتار خود با بهبود عملکرد سازماني، مبتکر ارائه خدمات کارآمد به محرومين جامعه باشد.
در اين راستا برنامه اصلاح ساختار سازماني کميته امداد استان تهران در دستور کار قرار گرفت ؛ به نحوي که با يک بررسي از ساختار موجود و تحليل نظرات خدمت دهندگان و خدمت گيرندگان در اين نهاد اجتماعي در قالب سنجش وضعيت رضايت شغلي کارکنان و مشتريان در اين تحقيق الگوي مناسب براي ساختار جديد با بررسي رابطه اثربخشي با ساختار سازماني پيشنهاد شده است .
بر اين اساس براي سنجش رضايت شغلي و ابعاد ساختار سازماني از جامعه آماري کارکنان رسمي کميته امداد استان تهران که ٦٥١ نفر مي باشند، استفاده شده و براساس فرمول کوکران ١٠٠ نفر انتخاب گرديدند.
نتايج جدول نشان ميدهد بين ساختار سازماني و اثربخشي رابطه وجود دارد به طوري که r مشاهده شده (٠٢٢٨-=r) در سطح آلفاي ٥ درصد معنادار است و فرض صفر رد مي شود.