چکیده:
امروزه نبود تفکر استراتژیک یکی از کمبودهای اساسی در سازمانها به شمار میرود که امکان شناسایی فرصتهای جدید را تضعیف میکند. پژوهش حاضر با روش ترکیبی (کیفی و کمی) بهمنظور طراحی الگوی تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور انجامشده و ازنظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران آموزشهای مهارتی و علمی کاربردی شاغل در دانشگاه و حوزههای صنعت بوده، از تکنیک دلفی (لیکرت 7 درجه) استفادهشده و منابع گردآوری اطلاعات شامل تجربه، مصاحبه با صاحبنظران و مرور پژوهشهایی است که در سنوات اخیر در موضوع تفکر استراتژیک در داخل و خارج از ایران انجامشده است. بر این اساس تعداد 82 مفهوم تفکر استراتژیک شناسایی شد که درنهایت پس از طی 4 مرحله تکنیک دلفی تعداد مفاهیم نهایی به 61 مفهوم رسید. حاصل تحلیلها و استفاده از نرمافزار spssبرای تحلیل دادهها، استخراج یک الگوی مفهومی در حوزه مطالعات تفکر استراتژیک مدیران حول 4 بعد، فردی، سازمانی، شهودی و دید سیستمی ، 11 مؤلفه و 61 مفهوم است. پیشنهاد میشود که الگوی مفهومی معرفیشده در این پژوهش در مراحل بعدی از طریق معادلات ساختاری اعتباربخشی شود.
خلاصه ماشینی:
پیساپیا٦ و همکاران ( ٢٠٠٩، ص ٤٦)، در مطالعه ای که با موضوع مهارت های تفکر استراتژیک مدیران در چند کشور انجام دادند مطرح کردند که توانایی تفسیر رخدادها و وقایع غیر مرتبط و برنامه ریزی نشده ، 1 Bonn 2 Acur & Englyst 3 Haycock 4 Raushan Gross 5 Graetz 6 Pisapia بزرگ ترین نشانه موفقیت مدیران موفق سازمان های کنونی بوده و این تواناییها درواقع همان تفکر استراتژیک در یک سازمان میباشد که خود نشان دهنده یک کمبود اساسی برای رساندن یک سازمان به تعالی و توانمندسازی میباشد ،.
پس از برسی ادبیات نظری پژوهش در حوزه تفکر استراتژیک، انجام مصاحبه، برگزاری نشست های پنل خبرگان و اجرای تکنیک دلفی در چهار مرحله، در حوزه تفکر استراتژیک به الگوی مفهومی جدیدی برای مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی دستیافتیم که دربرگیرنده چهار بعد فردی ، سازمانی، شهودی و دید سیستمی است که این الگوی مفهومی در شکل زیر نشان دادهشده است.
پس از برسی ادبیات نظری پژوهش در حوزه تفکر استراتژیک، انجام مصاحبه، برگزاری نشست های پنل خبرگان و اجرای تکنیک دلفی در چهار مرحله، در حوزه تفکر استراتژیک به مدل مفهومی جدیدی برای مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی دست یافتیم که دربرگیرنده چهار بعد فردی ، سازمانی، شهودی و دید سیستمی است که این مدل مفهومی در شکل زیر نشان داده شده است .
الگوی استخراجی در این مقاله دربرگیرنده چهار بعد تفکر استراتژیک مدیران شامل بعد فردی ، سازمانی، شهودی و دید سیستمی است که در شکل شماره ١ نشان داده شده و میتواند الگوی نسبتا جامعی برای مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی باشد.