چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی بررسی نقش میانجی نوآوری سازمانی و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی در تاثیر شیوه های مدیریت دانش بر عملکرد شرکت انجام شد، که در آن شیوه های مدیریت دانش شامل چهار بخش شیوه های اکتساب دانش، شیوه های انتقال دانش، شیوه های ذخیره سازی دانش و شیوه های کاربرد دانش و قابلیت نوآوری تکنولوژیکی شامل دو بخش قابلیت نوآوری فرایند و قابلیت نوآوری محصول است و به وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 212 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مدیران و کارشناسان شرکت های شهرک صنعتی شیراز می باشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سوالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج پژوهش از بین شیوه های مدیریت دانش تنها تاثیر مثبت و معنی دار دو ابعاد (اکتساب دانش و کاربرد دانش) بر نوآوری سازمانی را تایید می کند و تاثیر دو ابعاد (انتقال دانش و ذخیره سازی دانش) بر نوآوری سازمانی تایید نمی شود. چرا که ذخیره سازی و پخش و انتشار دانش ارتباطی با نوآوری ندارد اما با احیا دانش کنونی می توان به کارایی بیشتری در این زمینه دست یافت. نتایج پژوهش نشان داد که نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری فرایند تاثیر مثبت و معنی داری دارد و تاثیر نوآوری سازمانی بر قابلیت نوآوری محصول با نقش واسطه قابلیت نوآوری فرایند انجام می پذیرد. نتایج حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار قابلیت نوآوری فرایند بر قابلیت نوآوری محصول است. نتایج همچنین نشان می دهد که قابلیت نوآوری محصول بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنی داری دارد و تاثیر قابلیت نوآوری فرایند نیز با نقش میانجی قابلیت نوآوری محصول بر عملکرد شرکت انجام می پذیرد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا دانشمندان متعددی به روابط مثبت بین تلاش های R&D در جهت ایجاد ایده های جدید و نوآوری پی بردند.
فرضیه چهارم: شیوه های ذخیره سازی دانش بر نوآوری سازمانی تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
طبق نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t، نوآوری سازمانی بر متغیر عملکرد شرکت تأثیر معناداری دارد (آماره t خارج از بازه منفی 96/1 تا مثبت 96/1 قرار گرفته است).
طبق نتایج به دست آمده از ضریب مسیر و آماره t، قابلیت نوآوری محصول بر متغیر عملکرد شرکت تأثیر معناداری دارد (آماره t خارج از بازه منفی 96/1 تا مثبت 96/1 قرار گرفته است).
Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance.
An integration of research findings of effects of firm size and market competition on product and process innovations.
Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study of service organizations.
Journal of Organizational Change Management, 21(2), 188–212.
Information & Management.
Analyzing the impact of knowledge management on CRM success: The mediating effects of organizational factors, International Journal of Information Management, 31, pp.
Industrial Management & Data Systems, 105(7), 841–856.
Journal of Product Innovation Management, 26(2), 156–172.
Inter-organizational cooperation and environmental change: Moderating effects between flexibility and innovation performance.
Organizational innovations, human resources and firm performance.
Innovation: Organization & Management.
The integration of TQM and technology/R&D management in determining quality and innovation performance.