چکیده:
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر گرایش کارکنان سازمان به سرپرستی بر گرایش به هدف، گرایش به هدف بر مدیریت دانش و مدیریت دانش بر توسعه شایستگی می باشد. با استفاده از متغیر های گرایش به سرپرستی به عنوان متغیر مستقل، گرایش به هدف و مدیریت دانش به عنوان متغیر میانجی و توسعه شایستگی به عنوان متغیر وابسته مدل تحقیق شکل گرفته است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیقی توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت سایپا خودرو می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی ساده استفاده گردیده و تعداد 100 نمونه قابل قبول جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده ازنرم افزار smart pls 3 انجام شده است. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان می دهد که گرایش به سرپرستی بر گرایش به هدف تاثیر مثبت ومعنا دار دارد. همچنین گرایش به هدف بر مدیریت دانش و مدیریت دانش بر توسعه شایستگی نیز تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج فرضیات میانجی پژوهش نیز بیانگر این مطلب است که گرایش به سرپرستی بر مدیریت دانش و گرایش به هدف نیز بر توسعه شایستگی تاثیر مثبت و معنا دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج فرضیات میانجی پژوهش نیز بیانگر این مطلب است که گرایش به سرپرستی بر مدیریت دانش و گرایش به هدف نیز بر توسعه شایستگی تاثیر مثبت و معنا دارد.
وقتی کارکنان سطح Kohli et al Oliver and Erin Merchant Ames et al Kim and Lee بالایی از توانایی و مهارت هایشان را نشان می دهند تمایل به انتقال دانش کسب شده به دیگر همکاران جهت کسب بهره وری دارند (بک و همکاران، 2005) 1 .
-کوچکران(2009) 3 در مورد مطالعه خود به بررسی توسعه شایستگی در دانشگاه ایالت اوهایو: توسعه یک مدل شایستگی برای بسط و گسترش سازمان در قرن 21 انجام داده است اشاره کرد که در تحقیق خود چهارده مولفه از شایستگی های Saqib Shamim, Shuang Cang, Hongnian Yu Lidia Hernandez et al Cochran GR محوری شناسایی کرد که عبارتند از:ارتباطات ،یادگیری مستمر، عرضه خدمات به مشتری، تنوع انعطاف پذیری و تغییر، رابطه بین فردی، توسعه دانش، تخصص گرایی، مدیریت منابع، کارگروهی و رهبری، کاربرد فناوری و سازگاری با آن ،تفکر و حل مسله ، درک و فهم و دیگران و جوامع و خود فرمانی.
این فرضیه به بررسی نقش میانجیگری مدیریت دانش بین متغیر مستقل (گرایش به هدف) و وابسته(توسعه شایستگی) تحقیق پرداخته است.
مثبت بودن ضریب مسیر در این پژوهش بیانگر تاثیر مستقیم مدیریت دانش بر توسعه شایستگی سازمان می باشد.
فرضیه پنجم با عنوان گرایش به هدف از طریق مدیریت دانش بر توسعه شایستگی تاثیر مثبت و معنا دار دارد با ضریب مسیر(868/0)و ضریب معنا داریT(50/2) تایید شد.