چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان بود. تعداد 24 رت نر نژاد ویستار از پژوهشکدة رویان اصفهان در دو گروه سنی سهماهه (جوان) و 12 ماهه (پیر) انتخاب شدند و براساس وزن در چهار گروه ششتایی تقسیم شدند. پس از یک هفته سازگاری با محیط لانه و تردمیل، هر گروه با توجه به برنامة خاص خود شامل، گروه استرس محدودیت حرکتی (روزی دو ساعت بهمدت هفت روز) و گروه کنترل به تمرین پرداختند. برای اندازهگیری میزان یادگیری و حافظة فضایی از آزمون مازآبی موریس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دوطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که استرس محدودیت حرکتی، یادگیری رتهای پیر و جوان را تخریب میکند؛ اما بر حافظة فضایی آنها اثر معناداری برجای نمیگذارد؛ بهطوریکه یادگیری رتهای جوان دراثر استرس در مقایسه با رت های پیر کمتر تخریب میشود. نتایج حاصل از پژوهش به تأثیر منفی استرس محدودیت حرکتی بهویژه در یادگیری اشاره دارد.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاییکه اکثر پژوهشهای گذشته همزمان دو ردة سنی متفاوت را درزمینة تأثیر شرایط محیطی بر حافظة فضایی و یادگیری ارزیابی نکردهاند و اینکه با توجه به این موضوع که فراهمآوردن شرایط نامطلوب محیطی برای انسانها ازنظر اخلاقی امکانپذیر نیست و همچنین، با درنظرگرفتن مدل قیود، در پژوهش حاضر بر آن شدیم که اثرهای فرد (عامل سن) و محیط را (استرس ازنوع محدودیت حرکتی) در یک تکلیف ویژه روی رتهای پیر وجوان بررسی کنیم.
جدول 3- مقایسة میزان حافظة فضایی رتهای جوان بین دو گروه استرس ازنوع محدودیت حرکتی و کنترل به تصویر صفحه مراجعه شود براساس نتایج جدول شمارة سه، نتیجة آزمون تی مستقل اختلاف معناداری را بین میانگین زمان سپریشده (0.
جدول 4- مقایسة میزان یادگیری رتهای پیر بین دو گروه استرس ازنوع محدودیت حرکتی و کنترل به تصویر صفحه مراجعه شود براساس نتایج جدول شمارة چهار، نتیجة آزمون تی مستقل در سطح خطای پنج درصد، اختلاف معناداری را بین میانگین سرعت (0.
جدول 5- مقایسة میزان حافظة فضایی رتهای پیر بین دو گروه استرس ازنوع محدودیت حرکتی و کنترل به تصویر صفحه مراجعه شود براساس نتایج جدول شمارة پنج، نتیجة آزمون تی مستقل اختلاف معناداری را بین میانگین زمان سپریشده (0.
The effect of immobilization stress on learning and spatial memory and the protective role of physical activity in male rats.
The effect of exercise (swimming and running) on motor function, learning and spatial memory in elder male wistar rats.