چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی مداخله آموزش روان شناختی خانواده بر کاهش ابراز هیجان در خانواده های بیماران مبتلا به اختلالات شدید روان پزشکی انجام شد. گروه نمونه، شامل خانواده های 30 نفر از بیماران مبتلا به اختلالات شدید روان پزشکی بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس از دو بیمارستان در شهر تهران انتخاب، و با روش غیرتصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.آزمودنی ها پرسشنامه سوالات خانواده (FQ) را تکمیل نمودند و سپس مداخله آموزش روان شناختی خانواده در مورد گروه آزمایش به اجرا درآمد، در حالی که گروه کنترل درمان خاصی را دریافت نکرد. نتایج بدست آمده نشان داد در حالی که آموزش روان شناختی خانواده کاهش معناداری را در مولفه نظرات انتقادی ایجاد کرده است، اما مولفه درگیری عاطفی شدید تغییر معناداری را نشان نداده است. در تبیین نتایج فوق این نکته مورد توجه قرار گرفته است که با توجه به نتایج پژوهش ها و محتوای مولفه ها، نظرات انتقادی حساسیت کمتری برای پیش بینی عود دارد. از سوی دیگر با توجه به این که برنامه های آموزشی مداخلات خانواده عموما با هدف کاهش عود بیماری تدوین شده اند، به طور طبیعی در این گونه مداخلات صرفا مولفه های موثر در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین مولفه درگیری عاطفی شدید شاید نقش پررنگی در این مداخله های آموزشی به خود اختصاص ندهد. علاوه بر این با توجه به ماهیت فرهنگی این مولفه، به نظر می رسد تغییر آن مستلزم صرف زمان بیشتر و مداخله های عمیق تری باشد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي برنامه آموزش روان شناختي خانواده بر ابراز هيجان در * خانواده هاي بيماران مبتلا به اختلالات شديد روانپزشکي Effectiveness of Family Psycho-Educational Program on Expressed Emotion in Families of Patient With Sever Mental Disorder سميرا کرملو .
Y. Mottaghipour, Ph. D دانشيار گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي چکيده : اين پژوهش به منظور بررسي اثربخشي مداخله آموزش روانشناختي خانواده بر کاهش ابراز هيجان در خانوادههاي بيماران مبتلا به اختلالات شديد روان پزشکي انجام شد.
نمونه مورد مطالعه در پژوهش حاضر، خانوادههاي ٣٠ نفر از بيماران مبتلا به اختلالات شديد روانپزشکي است که از اين ميان خانواده ١٥ نفر از بيماران با روش غيرتصادفي برحسب موافقت اثربخشي برنامه آموزش روانشناختي خانواده بر ابراز هيجان در...
جدول ١: آموزش روانشناختي خانواده (متقي پور، ١٣٨٤) (به تصویر صفحه مراجعه شود) فصلنامه خانواده پژوهي/ سال پنجم / شماره ۱۷/ بهار ۱۰/۱۳۸۸/ ١٠ ابزار پژوهش پرسشنامه خانواده (FQ): پرسشنامه خانواده يک فرم خودسنجي کوتاه براي ارزيابي ابراز هيجان در خانوادههاي بيماران مبتلا به اختلالات سايکوتيک مي باشد که توسط ودمن و همکاران در سال ٢٠٠٢ ساخته شده است .
/١١/۱۱ فرضيه اصلي پژوهش عنوان مي دارد که «برنامه آموزش روانشناختي خانواده بر کاهش ابراز هيجان در خانوادههاي بيماران مبتلا به اختلالات شديد روانپزشکي تأثير دارد».
Expressed emotion and Millan systemic intervention: A pilot study on families of people with a diagnosis of schizophrenia.