چکیده:
مطالعه حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت اندیشی در ارتقای فرآیندهای خانواده و بهزیستی ذهنی زنان سرپرست خانوار انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح تحقیق پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان سرپرست خانوار شهر چهارباغ استان البرز تشکیل می دادند که حداقل یک فرزند محصل در دوره ابتدایی داشتند. نمونه مورد مطالعه شامل 50 نفر از این جامعه بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 25 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه نسبت به تکمیل مقیاس خودگزارشی فرآیند خانواده و پرسش نامه بهزیستی ذهنی اقدام نمودند. سپس، هشت جلسه دوساعته مداخله آموزشی مثبت اندیشی برای گروه آزمایش برگزار شد و پس از آن، هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی به صورت معناداری موجب ارتقای فرآیند خانواده در اعضای گروه آزمایش شده، اما در میانگین نمرات بهزیستی ذهنی آن ها تفاوت معناداری ایجاد نشده است. بنابراین، می توان گفت که بسته آموزش مثبت اندیشی قابلیت بهبود عملکرد خانواده در خانواده های تحت سرپرستی مادر را دارد، اما افزایش بهزیستی ذهنی در این گروه آسیب پذیر، مستلزم غنی سازی برنامه مداخله ای و انجام پژوهش های جامع تر است.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مبتني بر مثبت انديشي بر فرآيند خانواده و بهزيستي ذهني زنان سرپرست خانوار* Efficacy of Positive Thinking Training on the Family Process and Subjective Wellbeing of Female Heads of Household دکتر محمد خداياري فرد .
B. Ghobari-Bonab, Ph. D استاد گروه آموزش و پرورش کودکان استثنايي ، دانشگاه تهران 1 دريافت مقاله : ٩٥/٣/١٢ دريافت نسخه اصلاح شده : ٩٥/٨/٢٢ پذيرش مقاله : ٩٥/٩/٢ چکيده مطالعه حاضر، با هدف بررسي اثربخشي آموزش مبتني بر مثبت انديشي در ارتقاي فرآيندهاي خانواده و بهزيستي ذهني زنان سرپرست خانوار انجام پذيرفت .
اين پژوهش از نوع شبه آزمايشي با طرح تحقيق پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماري پژوهش را کليه زنـان سرپرست خانوار *اين مقاله مستخرج از پاياننامه کارشناسي ارشد سعيد زندي با عنوان «اثربخشي آموزش مبتني بر مثبت انديشي بر فرآيند خانواده و بهزيستي ذهني زنان سرپرست خانوار» مي باشد.
يافته ها نشان داد که آموزش مهارتهاي مثبت انديشي به صورت معناداري موجب ارتقاي فرآيند خانواده در اعضاي گروه آزمايش شده، اما در ميانگين نمرات بهزيستي ذهني آنها تفاوت معناداري ايجاد نشده است .
بنابراين ، مي توان گفت که بسته آموزش مثبت انديشي قابليت بهبود عملکرد خانواده در خانوادههاي تحت سرپرستي مادر را دارد، اما افزايش بهزيستي ذهني در اين گروه آسيب پذير، مستلزم غني سازي برنامه مداخله اي و انجام پژوهش هاي جامع تر است .
Giannopoulosa & Vella-Brodricka -Gracida, Enríquez-Hernández, López 47.
Effectiveness of positive psychology packages based on Rashid model and Penn resiliency program on mental health of students.