چکیده:
هدف این پژوهش ارائه راهبردهایی به منظور آموزش و توسعه کارآفرینان اجتماعی در ایران می باشدکه به روش آمیخته انجام گرفته است. در بخش کیفی با 12 کارآفرین اجتماعی که به روش هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه عمیق انجام گرفت و اشباع نظری حاصل گردید و سپس به روش نظریه برخاسته از داده ها و روش روایتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کارآفرینان اجتماعی عواملی چون فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی، مطالعات تطبیقی و الگوبرداری، راهبری اثربخش تر نهادهای سیاسی و اجتماعی، توسعه فعالیت های مرتبط با آموزش کارآفرینان اجتماعی و نهادینه سازی کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزشی را موثر در آموزش و توسعه کارآفرینان اجتماعی در ایران بیان می کنند. در بخش کمی پژوهش به منظور تایید نتایج حاصل از بخش کیفی و تعمیم پذیری داده ها، 5 فرضیه تدوین و سوالات پرسشنامه بر اساس آن تنظیم گردید. نمونه آماری بخش کمی پژوهش 58 نفر از بنیانگذاران و مدیرعاملان موسسات خیریه در استان تهران بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس به روش آزمونt تک نمونه و آزمون فریدمن داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و همه مولفه ها تایید و تنها دو زیرمولفه مورد تایید قرار نگرفت.
خلاصه ماشینی:
بنابراین همان گونه که مشارکت کنندگان پژوهش اشاره داشتند، نقش آفرینی نهادهای آموزشی در تقویت روحیه کارآفرینی اجتماعی، تربیت معلمان و اساتیدی با این روحیه ، توجه به تفکر خلاق و نوآور در مدارس و دانشگاه ها، برگزاری جلسات گفتمان درباره مسائل اجتماعی، بازدیدها، همایش ها، تشویق به فعالیت های خیریه ای میتواند مؤثر باشد.
پس از مطالعه کیفی پنج راهبرد برای عوامل راهبردی استخراج شدندکه عبارتند از: نهادینه سازی کارآفرینی اجتماعی در نظام آموزشی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی، راهبری اثربخش تر نهادهای سیاسی و اجتماعی، مطالعات تطبیقی و الگوبرداری و توسعه فعالیت های مرتبط با آموزش و توسعه کارآفرینان اجتماعی.
فرضیه های پژوهش مرتبط با این قسمت عبارتند از: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی از عوامل راهبردی آموزش و توسعه کارآفرینان اجتماعی در ایران است .
جدول (٤) جدول شماره ٤- نتایج آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن برای ابعاد عامل راهبری اثربخش تر (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : (محاسبات نگارندگان ) مطالعات تطبیقی و الگوبرداری از عوامل راهبردی آموزش و توسعه کارآفرینان اجتماعی در ایران است .
جدول (٦) جدول شماره ٦- نتایج آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن برای ابعاد عامل توسعه فعالیت های مرتبط با کارآفرینی اجتماعی میانگین نظری مورد آزمون : ٣/٥ (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع : (محاسبات نگارندگان ) از ستون سطح معنیداری مشخص است که همه ابعاد دارای سطح معنیداری کمتر از ٠/٠٥ و لذا معنیدار هستند.