چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر ادامه تحصیل کارکنان بانک انصار انجام گرفته است. روش پژوهش، آمیخته (ترکیبی) است که در آن داده های کمی و کیفی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، جمع آوری شده است. پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش آلفای کرونباخ (817/ 0)، محاسبه گردید. به منظور انجام مصاحبه، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 13 نفر از مدیران بانک انصار و برای اجرای پرسشنامه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه، تعداد 380 نفر از پرسنل شاغل در بانک انصار به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای تحلیل داده های کیفی از روش کدگذاری استفاده شده است و داده های بخش کمی نیز با استفاده از روش t تک گروهی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج یافته ها نشان داد که در حال حاضر انگیزه لازم برای ادامه تحصیل در افراد شاغل در بانک انصار وجود دارد ولی تدابیر و امکانات برای همگان مهیا نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
سازمان های امروزی، آموزش و میزان تحصیلات کارکنان را بعنوان شاخصی از سطح مهارت یا بهره وری افراد معرفی نموده و تحصیلات را به عنوان پیش نیازی در تصمیم گیریهای استخدامی خود مورد توجه قرار میدهند (٢٠٠٩ ,Feldman &NG ;٢٠٠٤ ,.
تحصیلات ٢ بیانگر آن نوع آموزش رسمی است که در مؤسسات آموزشی و کارآموزی اتفاق میافتد و منجر به کسب مدرک تحصیلی رسمی میگردد (شفیعی، ١٣٨٦) یا به عبارت دیگر تحصیلات اشاره به درجات علمی دارد که فرد بدست آورده است و کارکنان تحصیل کرده اشاره به افرادی دارد که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند که این مدرک و سطح تحصیلی، لازمه ورود افراد به مشاغل بالاتر است (٢٠٠٤ ,Niles &Trusty ).
در این پژوهش تلاش بر آن است تا عوامل تأثیرگذار بر انگیزه ادامه تحصیل کارکنان بانک انصار مورد بررسی قرار گرفته ، موانع ادامه تحصیل و تدابیر و اقدامات لازم جهت ایجاد انگیزه در افراد برای ارتقای سطح تحصیلات خود شناسایی گردد.
ب : عوامل سازمانی: براساس یافته های حاصل از مصاحبه عوامل سازمانی عبارتند از: "بالا بردن سطح علمی و به روز کردن اطلاعات در شغل "، "تشویق و حمایت مدیران عالی سازمان برای ادامه تحصیل "، "احساس نیاز به مدرک تحصیلی بالاتر جهت ماندن و کار کردن در بانک "، "افزایش توانمندیهای فردی در انجام امور، رشد سازمانی"، "ارتقا و رسیدن به پست سازمانی بالاتر"، "رقابت با همکاران و عقب نماندن از آن ها"، "امکان ارائه خدمات مطلوب تر".