چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت تاثیر آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی در یکی از موسسات صنایع دفاعی میباشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنانی است که دارای مدرک فوق دیپلم به بالا میباشند و در دورههای آموزشی مدنظر شرکت کردهاند و با روش نمونهگیری تصادفی 76 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است. در تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی نیز از آزمونهای T-test تکنمونهای و گروههای مستقل و تحلیل واریانس Anova و از آزمون تعقیبی توکی و آزمون فریدمن استفاده گردیده است. بر اساس یافتههای تحقیق مشاهده شد که آموزش کارکنان بر توانمندسازی منابع انسانی تاثیر مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی (روشنی اهداف، رفتار اخلاقی، ارتقاء روحیه، پیشبرد کار تیمی و ایجاد محیط کاری سالم) تاثیری معنادار دارد. اما بر ابعاد ارتباطات سازنده و ایجاد روحیه مشارکتجویی تاثیری نداشته است همچنین سن، میزان تحصیلات، سابقه خدمت و پست سازمانی بر نگرش کارکنان در زمینه توانمندسازی تاثیر دارد. اما نوع دوره آموزشی بر نگرش کارکنان نسبت به تاثیر آموزش بر توانمندسازی منابع انسانی تاثیری ندارد. در نهایت اولویتبندی تاثیر آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازی نشان میدهد ارتقاء روحیه بیشترین و ارتباطات کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال سوم، شماره ٩، تابستان ١٣٩٥، ٢٠-١ Human Resources Vol. 3, No 9, 2016, 1-20 بررسي تأثير آموزشهاي ضمن خدمت بر ابعاد توانمندسازي منابع انساني 1 اباصلت خراساني *2 عليرضا جوان بخت 3 سيد شمس الدين چاوشي (تاريخ دريافت : ١٣٩٣/١٠/٢٨؛ تاريخ پذيرش: ١٣٩٤/١٠/٢٢) چکيده هدف پژوهش حاضر شناخت تأثير آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انساني در يکي از مؤسسات صنايع دفاعي ميباشد.
بر اساس يافته هاي تحقيق مشاهده شد که آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انساني تأثير مثبت و معنادار دارد و آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازي (روشني اهداف، رفتار اخلاقي، ارتقاء روحيه ، پيشبرد کار تيمي و ايجاد محيط کاري سالم ) تأثيري معنادار دارد.
بر اين اساس، در اين پژوهش به بررسي نقش آموزشهاي ضمن خدمت بر توانمندسازي کارکنان در هفت بعد (روشني اهداف، رفتار اخلاقي، روحيه ، کار تيمي، ارتباطات، مشارکت و محيط کاري سالم ) بر اساس الگوي اسکات و ژاف پرداخته ميشود و اولويت بندي تأثير آموزش کارکنان بر ابعاد توانمندسازي نيز شناسايي ميشود.
در نهايت بايد ذکر شود که از مدل اسکات و ژاف، تکلرلي (١٣٨٩) در پژوهشي با عنوان بررسي ميزان تأثير آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انساني بانک کشاورزي منطقه غرب شهر تهران، نيز استفاده کرده است .
002 منبع : (محاسبات نگارندگان) بر اساس يافته هاي جدول ١، t مشاهده شده براي تعيين تأثير آموزش کارکنان در برقراري ارتباطات سازنده ٣,١٨٧ ميباشد و با توجه به اين که سطح معناداري کمتر از ٠/٥ ميباشد آموزش کارکنان بر توانمندسازي منابع انساني تأثير معنادار دارد.