چکیده:
در این مقاله بر اهمیت و ضرورت نوآوری در سازمان تاکید شده و به دنبال آن به دلیل نقش و تاثیر آموزش در عملکرد و موفقیت سازمان ها، نوآوری در آموزش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع اصلی شناسایی موانع نوآوری در آموزش سازمانی می باشد که برای این کار از روش تحقیق کیفی و فن تحلیل محتوا استفاده شده است. در واقع هدف از این پژوهش یافتن پاسخ این پرسش است که عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در آموزش شرکت ملی نفت ایران کدام است؟ برای یافتن این عوامل و به نوعی موانع نوآوری در آموزش سازمان از ابزار مصاحبه استفاده شده تا ضمن توجه به جو سازمان، مهمترین موانع از طریق مصاحبه باز با خبرگان کشف گردد. افراد مصاحبه شونده، خبرگان آموزش در سطح شرکت می باشند. یافته ها نشان می دهد که 7 عامل اصلی، به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر نوآوری سازمانی بایستی مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع آنان تلاش شود.
خلاصه ماشینی:
شناسايي موانع نوآوري سازماني در سازمان آموزش شرکت ملي نفت ايران *1 امين حبيبي راد 2 کامران فيضي 3 علي رضاييان سيدحبيب اله طباطباييان ٤ (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/٠٧/١٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٠٨/١٢) چکيده در اين مقاله بر اهميت و ضرورت نوآوري در سازمان تأکيد شده و به دنبال آن به دليل نقش و تأثير آموزش در عملکرد و موفقيت سازمان ها، نوآوري در آموزش شرکت مورد بررسي قرار گرفته است .
موضوع اصلي شناسايي موانع نوآوري در آموزش سازماني ميباشد که براي اين کار از روش تحقيق کيفي و فن تحليل محتوا استفاده شده است .
1-Radical & Incremental Innovation 2-Science & Business Partner به طور کلي، نوآوريهاي سازماني به عنوان معرفي يک روش سازماني جديد در اقدامات کسب و کار، سازماندهي محل کار يا ارتباط بيروني شرکت تعريف ميشود (٢٠٠٥ ,OECD).
در اين بررسي و از طريق يک مطالعه کيفي با استفاده از روش تحليل محتوا تلاش شده تا موانع سازماني نوآوري در واحد آموزش شرکت ملي نفت ايران به عنوان نقش آفرين ترين شرکت در اقتصاد کشور پرداخته شود.
اين ٧ عامل يا طبقه عبارتند از: y نداشتن نيروهاي کارآمد و عدم آموزش آنان y مشکلات زيرساختي (امکانات فيزيکي، فناوري اطلاعات ، مقررات حمايت گر، ساختار) y مديران ناآشنا با ماهيت آموزش ، غيرخلاق ، غيرتحول گرا y عدم وجود فرهنگ نوآوري و مشارکت y عدم وجود جريان دانش و ارتباطات مناسب در آموزش y توجه صرف به کميت و عدم وجود اهداف کيفي و بلندمدت و مسأله محور نبودن آموزش y عدم ايفاي نقش حاکميتي آموزش مرکزي ٣- يافته هاي پژوهش نمودارهاي ٥ و ٦ فراواني هر يک از طبقات يا عوامل و موانع نوآوري در آموزش شرکت ملي نفت را از جامعه با ٤٠٠ مورد به دست آمده ، نشان ميدهند.