چکیده:
امروزه نیروی انسانی مهمترین و راهبردیترین منبع برای هر سازمانی به حساب میآید و به روز نگاه داشتن دانش و اطلاعات کارکنان، یکی از عوامل موفقیت برای فعالیتهای سازمانی به شمار میرود. به همین سبب نمیتوان از نقش مهم آموزش، در پرورش کارکنان ماهر و متخصص چشمپوشی کرد. در این میان استفاده از مدرسان شایسته و باصلاحیت کمک شایانی به سازمانها در رسیدن به اهداف آموزشی موردنظر مینماید. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی مدرسان صنعت خودروسازی انجام شد. روش پژوهش مطالعه موردی بود. جامعهی پژوهش شامل کلیهی اسناد مربوط به حوزه آموزش و توسعهی منابع انسانی گروه صنعتی خودروسازی و کلیهی مدرسان آموزشی این گروه بوده است. در بخش اسناد، به روش سرشماری کلیهی اسناد بررسی شد و در بخش مدرسان، نمونه لازم برای مصاحبه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. طراحی الگوی شایستگی، با استفاده از پنج مرحله انجام گرفت. بر این اساس ابتدا ادبیات موضوع، منابع علمی، تجارب سازمانی و اسناد موجود بررسی شد و فهرستی مشتمل بر 56 شایستگی از منظر 44 صاحب نظر و سازمان و در مرحله بعد فهرستی مشتمل بر 26 شایستگی از اسناد موجود شناسایی شد. سپس با هفت تن از مدرسان موفق سازمان مصاحبه انجام شد و فهرستی مشتمل بر 24 شایستگی شناسایی گردید. شایستگیهای انتخاب شده در گروههای کانونی و توسط صاحبنظران اعتباریابی شد و در نهایت 25 شایستگی در قالب پنج حیطهی بنیانهای حرفهای، برنامهریزی و آمادهسازی، روشها و راهبردهای آموزشی، هدایت آموزش و نظارت و ارزیابی مداوم سازماندهی گردید.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني Quarterly Journal of Training & Development of سال چهارم ، شماره ١٥، زمستان ١٣٩٦، ٢٤-١ Human Resources Vol. 4, No 15, 2018, 1-24 1 طراحي الگوي شايستگي مدرسان صنعت خودروسازي *2 مرتضي کرمي 3 حسين مومني مهمويي 4 اکرم عابديان اول 5 طاهره روضه (تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠١/٣٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/٠٦/٢٨) چکيده امروزه نيروي انساني مهم ترين و راهبرديترين منبع براي هر سازماني به حساب ميآيد و به روز نگاه داشتن دانش و اطلاعات کارکنان ، يکي از عوامل موفقيت براي فعاليت هاي سازماني به شمار ميرود.
جدول ٢: شايستگيهاي مدرسان ايکائو آماده سازي محيط آموزشي • فراهم کردن تجهيزات و تسهيلات آموزشي مديريت فراگير • درک و فهم فراگير • مربيگري و انگيزش فراگير • استفاده از استراتژي آموزشي اثربخش ( تشويق فراگير به مشارکت در بحث ) هدايت کردن آموزش • ايجاد و حفظ اعتبار • مهارتهاي ارائه اثربخش • ارائه آموزش اثربخش و تسهيل گري • ايجاد و تقويت واقع بيني و تحقق گرايي • مديريت زمان سنجش و ارزشيابي فراگير • هدايت روش هاي ارزشيابي • نظارت بر عملکرد فراگير در طول دوره آموزشي • ارزيابي اهداف بر اساس استانداردهاي عملکرد موفق • فراهم کردن بازخورد عملي و قابل فهم • ارائه گزارش هاي عملکرد و آموزش ارزيابي دوره • ارزيابي اثربخشي دوره يا سيستم آموزشي • گزارش اطلاعات مربوط به ارزيابي دوره بهبود مداوم عملکرد • خودارزيابي مدرس از عملکرد خودش • ارزيابي اثربخشي • تقويت توسعه فردي (بهبود مداوم شايستگي ها و به روز رساني دانش و مهارت مورد نياز) منبع : (ICAO Instructor Competency Framework .