چکیده:
زمینه: به دنبال پیچیدگی تغییرات جوامع، بالتبع سازمانها در آیندهای نهچندان دور تنها زمانی قادر به ادامه حیات خود خواهند بود که قادر باشند از قابلیتها، تعهد و ظرفیت نیروی انسانی خود در تمامی سطوح سازمان بهره لازم را ببرند. هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر مبنای نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان انجام شد روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 170 نفر از کارشناسان میدانی ترویج کشاورزی استان اصفهان تشکیل میدهند که از بین آنها 130 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن به روش صوری و تشخیصی و پایایی آن به کمک ضریب تتای ترتیبی تایید شد. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد تاثیر پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی بر خلاقیت فردی و سازمانی مثبت و معنیدار میباشند. همچنین مشخص شد ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر اساس تاثیر پیوند شبکه اجتماعی بر متغیر میانجی تعهد سازمانی با ضریب مسیر 153/0 بر خلاقیت فردی و ضریب 236/0 نیز بر خلاقیت سازمانی دارای تاثیر غیرمستقیم در جامعه موردبررسی میباشد. بنابراین میتوان گفت که پیوند شبکه اجتماعی با تعهد سازمانی دارای رابطهی مثبت و معنیدار است و بهواسطه تعهد سازمانی نتیجه مثبتی بر بروز رفتار خلاقانه در جامعه موردمطالعه دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مسأله طرحشده، این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای بررسي نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی بر توسعه خلاقیت فردی و سازمانی در بین کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان انجام شده > یکی از چالش های سازمان های امروز، ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که خلاقیت کارکنان را ارتقاء بخشد 2 i"/>i"/>، 2015).
بنابراین محیطهای خلاقی که دنبال کردن رویکردها و روشهای نوین مختلف را تشویق و حمایت میکنند عملکرد با Amabile Doran & Ryan Drazin, Glynn & Kazanjian Torrance Gilson, Mathiew, Shalley & Ruddy سازمانهایی که راههای جایگزین را برای به انجام رساندن کار خود کشف میکنند استدلال شده است که قادر به پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریان خود خواهند بود (استوکولس 1 ، 200 > به عبارتی، خلاقیت یک موضوع کانونی در مطالعات سازمانی است؛ زیرا برای سازمان ایجاد ارزش کرده و ایدههای مفید در مورد توسعه محصول، روشهای خدماتی و شیوههای داخلی فراهم میکند، از طرفی منجربه افزایش عملکرد سازمانی، افزایش رضایت شغلی و کاهش گردش مالی میشود(اکگندوز، آلکان و 2 k"/>k"/>، خلاقیت همچنین میتواند راهحلهایی برای مشکلات فعلی و بینشهایی برای مسائل آینده در محیطهایی که به سرعت در حال تغییر هستند ارائه نماید.
از طرفی اندازه یا قدرت یک شبکه اجتماعی ممکن است بهترین پیشبینیکننده خلاقیت نباشد؛ زیرا چنین ویژگیهایی ممکن است پیچیدگی فرآیند خلاق Bizzi Burt Mahoney Reinholt, Pedersen & Foss Baer Fleming, Mingo & Chen Granovetter Levin & Cross Obstfeld Oh & kilduff Sosa 0.