چکیده:
علیرغم دارا بودن سطح هوشی متوسط و بالاتر در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، نارسایی حرکتی تاثیر بسزایی بر عملکردهای تحصیلی و اجتماعی آنان میگذارد. این احتمال وجود دارد که غنی نمودن تجارب حرکتی، توانایی کودک را در درک و شناخت هدف های حیطه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی افزایش دهد. لذا هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل و زمان عکس العمل کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. از بین کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران، 20 نفر به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای گردآوری اطلاعات زمان واکنش، تعادل ایستا و تعادل پویا به ترتیب از آزمون های عملکرد پیوسته، اصلاح شده لک لک و تعادل وای استفاده شد. بعد از پیش آزمون، گروه تجربی به مدت 8 هفته ، هر هفته 3جلسه و هر جلسه 45 دقیقه تمرینات ثبات مرکزی را انجام دادند. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه تجربی پیشرفت معناداری را در هر سه متغیر زمان واکنش، تعادل ایستا و پویا کسب کرده است (05/ 0≥P)؛ در حالی که در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/ 0≤P). یافته های پژوهش حاضر نشان داد که برای ارتقاء سطح مهارت های حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، برنامههای فعالیت بدنی ویژه ای که شامل تمرینات ثبات مرکزی جهت بهبود تعادل و زمان واکنش باشد در کنار دیگر برنامه های آموزشی می تواند مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که براي ارتقاء سطح مهارت هاي حرکتي کودکان با اختلال هماهنگي رشدي، برنامه هاي فعاليت بدني ويژه اي که شامل تمرينات ثبات مرکزي جهت بهبود تعادل و زمان واکنش باشد در کنار ديگر برنامه هاي آموزشي ميتواند مفيد واقع شود.
براي مثال ، شهبازي و همکاران در سال ١٣٩٤ تأثير تمرينات يکپارچگي حسي - حرکتي را بر تعادل و زمان واکنش کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي بررسي کردند و نتايج يافته ها نشان داد که تعادل و زمان واکنش اين کودکان بهبود يافته است (٧).
بحث هدف از اين پژوهش ، بررسي تأثير يک دوره تمرين ثبات مرکزي بر تعادل ايستا و پويا و زمان واکنش کودکان داراي اختلال هماهنگي رشدي بود.
نتيجه گيري يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که پس از شرکت در يک دوره هشت هفته اي تمرينات ثبات مرکزي، فاکتورهاي تعادل ايستا، تعادل پويا و زمان واکنش کودکان با اختلال هماهنگي رشدي بهبود پيدا کرد.
4. Esmaeilzadeh M, Nemazizadeh M (2012), The effect of rhythmic movements on static and dynamic balance in children with developmental coordination disorder, Journal of medical Sciences University of Iran, 8(3):46.
7. Shahbazi S, rahmani M, heyrani A (2015), The effects of sensory-motor integration on balance and reaction time in children with developmental coordination disorder, Journal of Research Rehabilitation, 5(3):58.
Kousha,M, norasteh A, khalili L (2016), The Effect of Core Stabilization Training on Balance in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders(ADHD), Guilan Medical Journal, 25(99):34.